Onderscheidend positioneren in de eerstelijnszorg
Uw patiënten hebben niet per se voor u gekozen, vaak zijn ze bij u gekomen omdat u de dichtstbijzijnde mogelijkheid bent, of omdat de hele familie al jaren bij u komt. Toch is het in de huidige economie, waar vergoedingen en behandelingen aan banden worden gelegd en er steeds meer nieuwe concurrentie komt, noodzakelijk om na te denken over uw positionering. Wat maakt een behandeling in uw praktijk nou zo speciaal? Wat is uw onderscheidend vermogen? Als u dat goed weet te positioneren, zijn cliënten bereid om hiervoor om te rijden en zelfs om ervoor te betalen.
Keuzes maken
Positioneren, waar staat dat woord eigenlijk voor? Wanneer u de betekenis opzoekt leest u het volgende: “Het streven om een product of merk in de beleving van de consument een bepaalde positie te laten innemen ten opzichte van vergelijkbare concurrenten. Het zogenaamde ‘in de markt zetten’ van een product of merk.” Positioneren wil zeggen dat u een onderscheidende positie inneemt in het brein van uw doelgroep. Dat u leert om keuzes te maken. Er wordt niet voor niks gezegd ‘Kies en word gekozen’. Voor een goede positionering zult u een keuze moeten maken welke doelgroepen u aan uw praktijk wilt binden en welke niet, wat u over uw praktijk of product/dienst naar buiten toe wilt laten zien en zelfs wie u als concurrent ziet. Over positionering is er binnen de eerstelijnszorg nog erg veel te doen. Eerder was het niet nodig om hierover na te denken. De cliënten kwamen toch wel, de behandelingen werden grotendeels betaald door de zorgverzekeraar en u was vooral zorgverlener. Jezelf op de kaart te zetten werd gezien als borstklopperij. Maar daar heeft het niets mee te maken. Positionering is simpelweg de enige manier om tussen het grote aanbod op te vallen. Maar dat is niet zo eenvoudig. Het leveren van een goede service en kwaliteit is, zeker binnen de eerstelijnszorg, immers een gegeven. Natuurlijk zullen er wat verschillen zijn maar over het algemeen is dit naar een gelijk niveau getrokken. Toch wil de zorgconsument een keuze kunnen maken in het ruime aanbod van eerstelijnszorg.
Allemansvriend
U moet keuzes maken hoe u uw praktijk, dienst of product wilt positioneren. Maar zeker zo belangrijk is het managen van dit proces. In de praktijk blijkt dat er te weinig keuzes worden gemaakt uit angst om bepaalde doelgroepen te verliezen of om doelgroepen uit te sluiten. Maar wanneer u die moeilijke keuzes durft te maken en de juiste doelgroepen aan u weet te binden, doet u alleen nog datgene wat u het leukste vindt om te doen. U specialiseert zich. Dat wil niet zeggen dat u nooit meer andere zaken aan kunt bieden binnen uw praktijk, het gaat erom dat uw doelgroep u weet te vinden en dat u uw expertise in kunt zetten als onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Heeft de zorgconsument u eenmaal gevonden, dan kunt u uiteraard ook andere zaken aanbieden. Het imago van een allemansvriend is niet de beste.
Onderscheidend vermogen
Waarin kunt u onderscheidend zijn? Is dit vanwege de extra behandeltijd die u neemt voor uw cliënten? Vanwege uw technische perfectie, en op welk vlak dan? Of vanwege uw ervaring met specifieke doelgroep? Zo kan bijvoorbeeld een fysiotherapiepraktijk gespecialiseerd zijn in de behandeling van topsporters terwijl de expertise van een tandartspraktijk bij de behandeling van kinderen kan liggen.
Digitalisering
Als u uw specialiteit eenmaal gevonden heeft, is het belangrijk dit ook online te laten zien. Tegenwoordig zoekt iedereen op het internet naar informatie voordat ze iets nieuws aanschaffen, op vakantie willen of hulp nodig hebben bij een probleem of behoefte. Zo ook de zorgconsument. We praten steeds vaker over kennis delen. Wanneer u of uw praktijk een expertise heeft is dat een geweldige aanleiding om uw kennis in hapklare brokken aan te bieden. Dit heeft niets te maken met uw ego, maar alles met de positionering van uw praktijk. Kijk daarom ook eens of u voldoende aanwezig bent op het internet. Schrijft u weleens een blog bijvoorbeeld? Dit is de toekomst, kennis delen en gevonden worden door uw doelgroep.
Starten met uw positionering
Een goede positionering neerzetten vraagt tijd en aandacht. Het begint met nadenken over de volgende zaken (bij voorkeur met uw team):
- Wat is uw bestaansrecht of uw missie?
- Welke soort patiënt ( doelgroep) wilt u graag bedienen?
- Weet de zorgconsument u te vinden op basis van uw specialisatie?
- Wat is uw visie voor de toekomst?
- Wat kunt u uw doelgroep bieden?
- Welke doelen heeft u gesteld voor dit jaar en de lange termijn?
- Wat zijn de wensen en behoeften van uw doelgroep?
- Op welke pijlers rust uw praktijk?
- Wie ziet u als concurrent?
Thalita Smit is eigenaar van Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen