Checklist crisismanagement
1. Timing
Wat is het beste moment om uw met uw boodschap te komen? Het juiste moment bestaat niet maar enige timing is mogelijk. Hoed je voor conflicterende berichtgeving. Berucht is het voorbeeld van de optieregeling voor de KPN-bestuursvoorzitter op hetzelfde moment dat het personeel loon moest inleveren.
2. Toon vastberadenheid en compassie
Is de praktijk, om welke reden dan ook, genoodzaakt te snijden in het personeelsbestand? Dan mag je best vastberadenheid en daadkracht laten zien. Maar toon ook medeleven. Als je alleen feiten en argumenten geeft, keert de beeldvorming zich tegen je.
3. Informeer eerst de medewerkers
Nieuws over de praktijk communiceer je eerst intern. Pas als de medewerkers op de hoogte zijn, informeer je patiënten en relaties. Spreek af hoe er met vragen van buiten omgegaan wordt en wie als woordvoerder optreedt.
4. Neem zélf het initiatief
Wacht niet tot uw patiënten of financiers jou op het matje roepen maar neem zelf het initiatief. Welke actie het meest geschikt is, hangt af van wat er aan de hand is. Anticipeer op vragen en voorkom mogelijke onrust. Zo laat je zien dat je je patiënten en relaties serieus neemt.
5. Zet de officiële lezing op papier
Een slechte boodschap vertellen is vervelend. Nóg vervelender is het als het verhaal niet correct of onvolledig naar buiten komt. Dat voorkomt je door tijdig in actie te komen en feiten op papier te zetten. Laat de praktijkhouder ook zijn toelichting geven op het nieuws. Zet de officiële lezing op papier en deel deze uit. Zo kunnen mensen het nog eens nalezen. Geef een naam en telefoonnummer voor meer informatie (en zorg ervoor dat die persoon goed bereikbaar is).
6. Hou je aan de feiten
Waag je niet aan speculaties, vermoedens of giswerk; baseer je in jouw informatievoorziening uitsluitend op feiten en eigen waarnemingen. Vertel wat je weet en zeg wat je (nog) niet weet. Meld ook wat je gaat doen om een probleem op te lossen of erger te voorkomen. Geef er een reële tijdsplanning bij en hou je daar aan.
7. Laat een jurist meekijken
Heb je te maken met juridische aansprakelijkheid (bijvoorbeeld omdat een product schade of letsel heeft veroorzaakt) laat dan een jurist meekijken. Een wakend oog kan veel ellende besparen.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen