Blog: Zeg het met plaatjes
Even de harde cijfers: de totale leestijd per dag van de helft van de Nederlanders bevolking is minder dan tien minuten per dag. Dan hebben we het niet alleen over boeken, kranten en tijdschriften, maar ook over iPad en smartphones waar De Telegraaf, Elsevier en zelfs roddelblad Privé te vinden zijn. Niet heel verwonderlijk zijn het met name jongeren en lager opgeleiden die het aap, noot, Mies vergeten, maar ook ouderen en hoger opgeleiden binden zich in toenemende mate aan YouTube, tv on demand, games en andere visuele alternatieven voor drukinkt. Nederland leest al jaren steeds minder en die trend zal zich naar verwachting alleen maar verder voortzetten.
Fotografie, infographics en zelfs strips worden steeds nadrukkelijker zichtbaar in voorlichtingsfolders. Patiëntenverenigingen en farmaceuten investeren fors in video’s met uitleg over aandoeningen en behandelingen. Ziekenhuizen en zorginstellingen boetseren hun websites aan de hand van de laatste inzichten over de wijze waarop internetconsumenten het beeldscherm gebruiken. In de eerste lijn ontbreken de budgetten en menskracht hiervoor, maar er zijn wel degelijk ‘ quick wins’ mogelijk. Enkele suggesties:
Wees (ook) visueel selectief in wat u de wachtkamer binnenlaat
U bent gewend voorlichtingsfolders van aanbieders en instituten inhoudelijk te beoordelen voordat u ze loslaat op wachtkamerbezoekers. Kijk voortaan ook naar de visuele toegankelijkheid.
Stel uw eigen bibliotheek samen
Het hoeft niet meer dan een paar uur googlen te kosten om de beste materialen online te vinden; van zowel bestaande partners als partijen in andere regio’s. Met respect voor het auteursrecht is het met niet-commercieel materiaal meestal goed mogelijk deze materialen aan te bieden of te hergebruiken. U hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.
Word zelf ook visueler
In de tijd dat u een blog schrijft voor de site van uw praktijk, hebt u (of uw zoon of buurmeisje) ook een video met dezelfde inhoud opgenomen. Publieke omroep-kwaliteit is niet nodig. Integendeel; authentieke ‘homevideo’s’ scoren op media als YouTtube vaak vele malen beter dan gelikte semi-commercials.
Deel beeld en data
Buiten uw regio is uw informatie ook bruikbaar en welkom. Deel de informatie waar u terecht trots op bent, op de digitale platforms van belangen- en bracheorganisaties. En waarom ook niet meteen Pinterest?
Richard van Berkel is directeur van LVB Networks en auteur van het boek ‘Succesvolle contentmarketing in de zorg’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Voorpraktijken doet ‘contractencheck’ bij de inkoop: Minder uitzoekwerk, kwaliteitscontrole en ruime besparingen
26 sep 2023 5 min‘Samenwerking met Voorpraktijken scheelt ons veel uitzoekwerk, biedt een goede…
Irma van der Ende over Buddy’s: ‘De ander even op gang helpen, even sparren en weer door’
8 nov 2022 3 minRotterdam gaat ingrijpen in huisartsenmarkt
23 feb 2021Nieuw lid huisarts Gijs-Jan Mackay: ‘Praktijkmanagement doe je er niet even bij’
25 jan 2021 4 minDe Amsterdamse huisarts Gijs Mackay, werkzaam in huisartsenpraktijk Zwaansvliet, heeft altijd al belangstelling…
Nieuw lid Mirella Koeten: ‘Coronacrisis vraagt om extra flexibiliteit en inzet van praktijkmanagers’
15 jan 2021 5 minMirella Koeten is coördinator praktijkmanagement bij de Huisartsenorganisatie Noord-Kennemerland (HONK). Deze…
Reactie toevoegen