Aandacht voor je personeel met het aandachtswiel
Het aandachtswiel is het invoeren, houden en afwikkelen van een volledige personeelscyclus. Bestaande uit: feedback, functioneringsgesprekken, coachingsgesprekken, beoordelingsgesprekken en eventueel ontwikkelgesprekken. Wat levert inzetten van het Aandachtswiel op:
• Zicht op (te ontwikkelen) talenten
• Juiste mens op juiste plek
• Professionelere medewerkers
• Blijvende ontwikkeling
• Aantrekkelijke werkgever
• Minder verloop
• Lager verzuim
Wat levert inzetten van het Aandachtswiel op:
• Zicht op (te ontwikkelen) talenten
• Juiste mens op juiste plek
• Professionelere medewerkers
• Blijvende ontwikkeling
• Aantrekkelijke werkgever
• Minder verloop
• Lager verzuim
Tips
• Maak per teamlid concrete afspraken over persoonlijke ontwikkeling op korte en lange termijn
• Neem initiatief deze structuur te implementeren binnen de praktijk
• Laat de verantwoordelijk voor het voeren van de gesprekken waar deze hoort, bij de medicus
• Jouw rol is het organiseren en faciliteren van deze structuur, alsmede het borgen en bewaken
• Ondersteun de gesprekken met gestandaardiseerde formulieren
• Leg de gesprekken vast in de personeelsdossiers
Handvatten ten aanzien van individuele persoonlijke ontwikkeling
• VERSTERKEN: zwakke competenties versterken
Voorbeeld: Maria kan niet goed tegen een sterke tijdsdruk bij haar werk, ze wordt hierdoor onzorgvuldig en onvriendelijker.
Actie: Leren werken met een planning (dit kan voor iedereen een andere actie zijn). Door zichzelf aan te leren een week- en een dagplanning te maken worden de werkzaamheden overzichtelijker. Als er dan een spoedklus komt, zal deze minder stress teweeg brengen bij Maria omdat zij nu overzicht heeft in haar planning en dan bewust een activiteit kan verschuiven.
• VERDIEPEN: sterke competenties verder verdiepen
Voorbeeld: Maria beschikt over een goed coördinatietalent. Door dit in haar te herkennen kan zij dit als toegevoegde waarde voor de praktijk inzetten.
Actie: Zij is voor de praktijk verantwoordelijk gemaakt voor het maken van de planning. Het voordeel voor het team is dat het op een snelle manier goed geregeld is. Bovendien doet Maria iets wat ze leuk vindt om te doen en waar ze goed in is. Doordat het nu bij haar takenpakket hoort en er dus dagelijks mee aan de slag is zal ze hierin nog beter worden.
• VERBREDEN: vakinhoudelijke verbreding/ontwikkeling
Voorbeeld: Maria is preventieassistente en werkt graag met kinderen. Ze wil zich graag verder ontwikkelen in het leren communiceren met kinderen.
Actie: Alle nieuwe patiënten tot 12 jaar zullen onder behandeling van Maria komen. Ook mag ze van haar praktijkhouder een training gaan volgen op het gebied van communiceren met kinderen.
• VERANDEREN: richting andere functie
Voorbeeld: Maria heeft een open communicatie met haar praktijkhouder over haar ambitie. Ze heeft aangegeven waar haar interesse ligt en haar kwaliteiten zijn duidelijk zichtbaar.
Actie: Met haar is een plan opgesteld waarin ze in twee jaar de tijd krijgt om te ontdekken of ze zich in de toekomst meer wil gaan toeleggen op de planning of meer op het werken met kinderen. Door het bespreekbaar te maken en haar de ruimte te geven is en blijft ze een geboeide en verbonden medewerkerster. Haar kennis, ervaring en kwaliteit zal zo binnen de praktijk blijven.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen