Zo versterk je de connectie met je medewerkers. Drie handvatten.
In een tijd van hoog personeelsverloop en een competitieve arbeidsmarkt wordt een sterke connectie met collega's cruciaal. Uit onderzoek blijkt echter dat 38 procent van de managers hun relatie met teamleden puur zakelijk houdt. Marieke Veenstra, Talent en Development Director bij Neomax|Olgreen, deelt in deze blog drie concrete handvatten om deze waardevolle verbinding met het team te versterken, met meer werkgeluk als resultaat.
Connectie en Teamalignment: Alle Neuzen Dezelfde Kant Op
Het belang van verbinding binnen organisaties wordt bevestigd door talloze onderzoeken. Marieke Veenstra benadrukt de rol van informele aspecten, zoals kwartaalmeetings en teamuitjes, om elkaar op een dieper niveau te leren kennen. Maar ook formele elementen, zoals het delen van bedrijfsdoelstellingen en visie, zijn cruciaal. Open en duidelijke communicatie over bedrijfsbeslissingen zorgt voor een gezamenlijke focus en motivatie.
Tweerichtingsverkeer voor Duurzame Connectie
Marieke Veenstra wijst op het tweerichtingsverkeer van verbinding. Ze benadrukt dat het niet alleen gaat om managers die moeite doen om het team te leren kennen, maar ook om een cultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd zijn. Een cultuur die verbinding, autonomie en competentie combineert, en zo betrokkenheid en productiviteit stimuleert.
Autonomie en Competentie als Sleutels tot Betrokkenheid
Om betrokkenheid te waarborgen, adviseert Marieke voldoende autonomie te geven aan medewerkers. Flexibele arbeidsvoorwaarden en inspraak in projecten dragen bij aan een betrokken werkomgeving. Competentie is een andere sleutel, waarbij medewerkers erkenning krijgen voor hun vaardigheden en worden gestimuleerd om te groeien. Het bevorderen van een feedbackcultuur door managers dient als voorbeeld van waarde voor continue verbetering.
Werkgeluk als Resultaat van Investering in Connectie
Investeren in deze connectie resulteert in meer loyaliteit, betrokkenheid, werkplezier en uiteindelijk werkgeluk. Hoewel Marieke Veenstra erkent dat managers niet noodzakelijk beste vrienden hoeven te worden, benadrukt ze dat een basis van vertrouwen en openheid onmisbaar is voor een werkomgeving waarin werkgeluk hoog in het vaandel staat. Ze sluit af met de overtuiging dat een gelukkige werkplek bijdraagt aan de groei van het bedrijf en het welzijn van alle betrokkenen.
Bron: Marieke Veenstra en Meer connectie met medewerkers? Zo ga je het aan
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Wendy Eelsing: ‘Effectief luisteren en constructieve feedback wordt op de werkvloer vaak verwaarloosd’
19 dec 2024 3 minMedipro over de ‘Praktijk Rookvrij’-aanpak: ‘De samenwerking met huisartspraktijken is succesvol’
19 dec 2024 5 minOne Minute Coaching van Victor Mion: ‘Ga coachen in plaats van helpen. Met coachen versterk je iemands draagkracht’
9 dec 2024 5 minVictor Mion heeft een achtergrond als coach van toptennissers in de jaren ‘90. Tegenwoordig vertaalt hij zijn…
Groepsdynamiek in een zorgteam: Train je team om gezond met conflicten om te gaan
23 okt 2024 5 minDe manier waarop professionals samenwerken is van grote invloed op de kwaliteit van zorg. Wat doe je als de…
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt 2024 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt 2024 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Drie grote valkuilen waar je als manager in kunt vallen
10 okt 2024 4 minGrijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug 2024 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Reactie toevoegen