Sturen op financieel resultaat
Eerst even twee valkuilen:
- Een prima stand op de bank, maar een slecht resultaat (valkuil 1)
- Het verschil tussen kosten en uitgaven (valkuil 2)
Valkuil 1. Zorgverleners kunnen zich makkelijk laten leiden door de stand van de bankrekening. Het banksaldo kan misleidend zijn, bijvoorbeeld als je achterloopt met de belastingaanslag en niet werkt met een voorschot. Je voelt het gebrek aan resultaat dan pas bij het openen van de blauwe envelop. Hetzelfde geldt voor de uitgaven aan arbeidsongeschiktheidspremies in december en de vakantiegelden in mei. De bank kan vlak van tevoren een bedrieglijk rooskleurig beeld geven, als je de voorspelbare vaste kosten niet apart hebt bijgehouden.
Valkuil 2. Een ander verschil is dat tussen kosten en uitgaven . Iets kan voor een praktijk een uitgave zijn maar slechts gedeeltelijk een kostenpost. De uitgave zegt iets over hoeveel geld er van de bank af gaat. Dat merk je aan het banksaldo. Een fiscale kostenpost mag je met de winst verrekenen. Een computer die je in één keer betaalt, is direct een uitgave. De kosten hiervan schrijf je af en verdeel je dus over de volgende jaren. Als je een apparaat van € 3.000 koopt en direct betaalt, verdwijnt er meteen € 3.000 van de bank, maar in de jaarrekening verschijnt er € 1.000 als kosten, uitgaande van een afschrijvingstermijn van drie jaar. Het jaar daarop heb je geen uitgaven, maar breng je wel € 1.000 als kosten in mindering op de winst.
En hoe stuur je dan op de kosten?
Het is sowieso verstandig om één keer per jaar de kosten onder de loep te nemen. Begin dan eerst met de grootste kostenposten. Zelfs een kleine wijziging heeft daar een grote impact. Maak een lijst van de kostenposten met daarbij een kolom van het belang en de beïnvloedbaarheid. Dan wordt duidelijk waar je extra op moet letten.
Wil je sturen op omzet?
Dan kun je beter kijken naar aspecten die ook beïnvloedbaar zijn. Daarnaast wil je dan ook dat het aspect invloed heeft op het resultaat. Voor huisartsen en tandartsen zijn dat het aantal patiënten of de bijzondere projecten met bijbehorende afspraken. Als aantallen patiënten belangrijk zijn, is het logisch om regelmatig te kijken waarom patiënten zich aanmelden en misschien nog wel belangrijker: waarom patiënten zich uitschrijven. Los van het financiële aspect kan dit ook een belangrijk signaal zijn voor de beleefde kwaliteit van de zorg.
Wil je sturen op resultaat?
Dan kan je kijken naar wat de grootste kostenposten zijn in de praktijk, die beïnvloedbaar zijn. Daarnaast is het goed om naar de omzet te kijken. Zoek twee variabelen die het meeste invloed hebben op de omzet. Dat is meestal het aantal patiënten, de soorten behandeling en de planning daarvan.
Bij Dentiva hebben we acht belangrijke categorieën voor het uitschrijven van patiënten geïdentificeerd. Deze kun je vinden op www.dentiva.nl .
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Succesvol ondernemen in de mondzorg: duurzaamheid voorop!
26 jun om 14:15 uur 5 minDe mondzorg in Nederland is uniek in de laagdrempelige toegang tot preventieve zorg. Maar de toegang tot deze…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Tandarts Rob Kuypers en adviseur Mascha van Wermeskerken: 'Kuypers Mondzorg is klaar voor de toekomst'
20 dec 2023 5 minRob Kuypers, eigenaar van Kuypers Mondzorg, runde ruim dertig jaar een bloeiende tandartspraktijk binnen een…
Onderhandelaarsakkoord nieuwe cao Huisartsenzorg
22 nov 2023Werkgeverspartijen InEen en LHV hebben met de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten, de Nederlandse…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
Reactie toevoegen