RIVM: 'Arts en patiënt hebben voordeel bij apps'
Het gebruikersgemak bepaalt vooral de waardering van deze apps. De mate waarin de apps worden gebruikt door de onderzochte doelgroepen loopt sterk uiteen.
Het grootste voordeel van het gebruiken van apps is dat informatie snel en up-to-date beschikbaar is. De ondervraagden geven aan gezondheidsapps niet te gebruiken als ze tijdrovend, niet gebruiksvriendelijk zijn of onbetrouwbaar lijken. Zaken als privacy van hun gegevens en de kwaliteit van de app beschouwen de gebruikers niet zozeer als zorgwekkend.
Voor patiënten als doelgroep is er bekeken hoe diabetici apps gebruiken die hen ondersteunen bij het reguleren van hun bloedglucoseniveaus. Dit soort apps wordt door ongeveer een derde van de ondervraagde mensen met diabetes gebruikt. Een goede instructie over het gebruik en een garantie op betrouwbaarheid zijn voorwaarden om ze te gaan gebruiken. Diabetici die de apps gebruiken, zijn erg positief over het nut ervan.
Voor professionals als doelgroep onderzocht het RIVM het gebruik van apps onder anesthesiologen tijdens hun werk. Onder de ondervraagde anesthesiologen worden apps veel gebruikt. Van de ondervraagde anesthesiologen maakt ruim driekwart gebruik van apps. Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld doseringen te berekenen, een keuze te maken in de anesthetica en om te checken of het gekozen middel matcht met andere medicijnen die de patiënt gebruikt.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen