Cobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over te nemen van zorgverleners, zodat zij zich kunnen focussen op de patiënt. Meer dan duizend apothekers, huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en andere paramedici maken dagelijks gebruik van de informatiesystemen die Cobbler ondersteunt. Directeur Sander Schoenmaker vertelt over de innovatieve oplossingen die zijn bedrijf biedt.
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
Sander Schoenmaker begon in 2000 met een eigen ICT-bedrijf. ‘Mijn eerste klanten waren toevallig apothekers. Zij communiceren veel met huisartsen en werken vaak in gezondheidscentra. Zo kwam ik in aanraking met de hele eerstelijnszorg. Al snel kregen we veel mond-tot-mondreclame en gingen we groeien.’
One-stop-shop
‘Zo zijn we uitgegroeid tot een one-stop-shop,’ vertelt Schoenmaker. ‘Wij kunnen alle ICT-vraagstukken overnemen van zorgverleners. Zorgverleners willen niet met allerlei randverschijnselen bezig zijn en daarom leveren wij hardware, software, telefonie én bekabeling.’ Om snel te kunnen schakelen met klanten heeft Cobbler drie vestigingen. ‘In het noordoosten (Hattemerbroek), het westen (Leiderdorp) en het zuiden (Breda). Zo hebben we korte aanrijtijden en spreken we hun taal.’
Innovatief en cloud-based
‘Ons doel is dat zorgverleners tijd hebben voor de patiënt, daarom werken we aan innovatieve oplossingen,’ benadrukt Schoenmaker. ‘Zo hebben we Cobbler Cloud. Daarmee kun je veilig bestanden opslaan en delen in de cloud. Dit is uit te breiden met tools voor bijvoorbeeld tekstverwerken en spreadsheets en binnenkort ook veilig mailen. Daarmee bieden we een goed, veilig, schaalbaar en vooral betaalbaar alternatief voor Microsoft 365. Een andere innovatie is HIS in de Cloud, waarmee huisartsen altijd en overal kunnen werken. Door in de cloud te werken, kan de zorgverlener via zijn laptop of tablet op een veilige manier alle patiënteninformatie bijwerken. Omdat je altijd toegang hebt tot je EPD kunnen consulten of visites papiervrij verlopen. En dit is er niet alleen voor de huisarts, ook andere zorgverleners in de eerstelijnszorg kunnen hun patiëntensysteem verbinden met onze cloudoplossing.’
Terugbelplanner
‘Om zorgverleners zoveel mogelijk te laten zorgen, bieden wij een totaalpakket aan,’ vertelt Schoenmaker. ‘Inclusief telefonie via ons zusterbedrijf Bellen met Lotte. Assistentes hebben het vaak erg druk aan de telefoon, waardoor de patiënt in de wacht staat. Wij bieden hier verschillende oplossingen voor, zoals Terugbelplanner. Daarmee kunnen patiënten ervoor kiezen om in de wacht te blijven staan of geheel geautomatiseerd een terugbelafspraak te maken. Op het afgesproken tijdstip belt de assistente dan de patiënt terug. Zo kan de drukte van bijvoorbeeld de maandagochtend worden verspreid. Hierdoor ontstaat rust in de organisatie, omdat de telefoon niet steeds overgaat. Via bellenmetlotte.nl zie je meer van onze telefonie-oplossingen.’
Continue monitoring en ondersteuning
‘Cobbler biedt continue monitoring en ondersteuning bij het systeembeheer,’ schetst Schoenmaker. ‘We signaleren het in een vroeg stadium als processen niet goed lopen, harde schijven vol raken of de toner van de printer op is. Wij handelen daar proactief op, zodat zorgverleners zich kunnen richten op de zorg en zich niet hoeven bezighouden met de randverschijnselen. Een huisarts kan geen zorg verlenen als het systeem niet loopt en kan de patiënt dan niet helpen. Met onze ICT voldoen praktijken aan alle eisen die worden gesteld aan het zogeheten Goed Beheerd Zorgsysteem. Deze GBZ-normering, omschreven in de NEN 7510 norm, schrijft voor hoe je je systeem moet hebben ingericht. Daar voldoen wij aan.’
Veiligheid
‘Veiligheid is het grote thema in de ICT op dit moment,’ signaleert Schoenmaker. ‘Denk aan de NIS2-richtlijn die binnenkort van kracht wordt. Cruciaal is de veiligheid bij verbindingen tussen de praktijken met bijvoorbeeld de apotheek, het laboratorium en het ziekenhuis. Onze security-oplossingen zijn generiek, wat wil zeggen dat deze direct inzetbaar is bij huisartsen, apothekers en andere organisaties binnen de eerstelijnszorg. Onze beveiligde, snelle en stabiele zorglijn geeft toegang tot alle zorginformatiesystemen. We kijken ook naar de veiligheid binnen de praktijk en zorgen voor goede beveiliging op de voor- en achterdeur. Dat betekent bijvoorbeeld goed wachtwoordbeheer en de juiste beveiliging van de wifi en het kabelnetwerk.’
Awareness over veiligheid
‘Zorgverleners zijn nu verantwoordelijk voor hun eigen data en het voorkomen van datalekken,’ weet Schoenmaker. ‘Als jouw organisatie voor NIS2 in aanmerking komt, moet je laten zien wat je hebt gedaan om datalekken te voorkomen. Zorgverleners moeten zich daarom meer bewust zijn van hun communicatiebeveiliging. Wij kunnen de voor- en achterdeur goed op slot doen, maar de sleutels moet je als zorgverlener zelf goed bewaren. Je moet alert zijn op bijvoorbeeld phishing en sterke wachtwoorden gebruiken. Geeltjes met wachtwoorden op de monitor of onder het toetsenbord kunnen dus echt niet meer.’
Goede relatie
‘Wie er zeker van wil zijn dat data veilig opgeslagen wordt en er efficiënt gewerkt kan worden, heeft een goede relatie met zijn of haar ICT-dienstverlener nodig,’ geeft Schoenmaker aan. ‘Wij vinden het op onze beurt belangrijk om een goede relatie met onze klanten op te bouwen. Samen kunnen we er aan werken dat zorgverleners ook echt meer tijd voor de patiënt hebben. Het is misschien wat spannend om over te stappen naar een ander ICT-systeem, maar wij begeleiden altijd proactief, zodat de zorgverlener er niet alleen zelf beter van wordt, maar ook meer tevreden patiënten krijgt.’
Meer weten?
Cobbler. ICT voor de zorg
085-024 0800
info@cobbler.nl
Elburgerweg 19
8094 PE Hattemerbroek
Lees verder - met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:37 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:33 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:27 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 3 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Seminar DentalRules en ERPmedic op 26 juni: Van uitdaging naar oplossing
30 mei om 13:30 uur 3 minHeeft u wel eens moeite met het motiveren van uw personeel? Of zou u willen dat uw personeel meer…
DentallManager, all-in-one praktijkmanagement software: Stroomlijnt uw praktijkprocessen
15 mei om 14:15 uur 5 minRazek Sharif is tandarts en directeur van DentalNetwork.nl, zes tandartsenpraktijken in…
InKwala kwaliteitsmanagement voor de fysiotherapie: ‘Meer rust, overzicht en bewaking van de praktijk’
15 mei om 12:15 uur 4 minInKwala is het nieuwe kwaliteitsmanagementsysteem van het Gezonde Net en Fys’Optima dat…