Praktijkmanager Els Weerkamp over de coronacrisis: ‘Pak dingen op waar je normaal niet aan toe komt’
Els Weerkamp begon zes jaar geleden bij Therapiecentrum Twente als administratief medewerker. Na afronding van haar opleiding praktijkmanagement ging zij in 2017 aan de slag als praktijkmanager. Het Therapiecentrum zit op twee locaties. Op de locatie in Almelo werken zes fysiotherapeuten in dienst en werken er daarnaast een ergotherapeut, logopedist, podotherapeut, diëtiste, acupuncturist en homeopaat. Op de locatie in Oldenzaal werken drie fysiotherapeuten en wordt ook acupunctuur en podotherapie aangeboden.
Wat is jullie coronabeleid op dit moment?
‘Op 15 maart installeerden wij Physitrack, een digitaal oefenprogramma op maat. Die wens was er al langer, maar de praktijk had zich er nooit echt in verdiept. Door het coronavirus was het noodzakelijk om Physitrack te installeren en volgden alle medewerkers een online cursus. Door de nieuwe richtlijnen voor fysiotherapeuten, om alleen nog spoedgevallen te behandelen op verwijzing van een arts of medisch specialist, werd het oefenprogramma een handig middel. Wij begeleiden daarnaast mensen op afstand via beeldbellen of telefonisch contact. Ook sturen wij de oefeningen per mail en bellen om te vragen hoe het met de oefeningen gaat. E-health is ineens heel snel van de grond gekomen.’
‘Op dit moment werkt er iedere dag een fysiotherapeut op de praktijk om spoedgevallen te begeleiden. Daarnaast werken enkele therapeuten vanuit huis en houden anderen zich bezig met zaken die zijn blijven liggen, zoals het bijwerken van de administratie.’
Hoe gaat iedereen om met de nieuwe richtlijnen?
‘Het merendeel van onze medewerkers gaat heel makkelijk om met de nieuwe richtlijnen om de zorg voornamelijk digitaal te doen. In korte tijd veranderde veel, maar iedereen is bereid te werken. Het zit in het DNA van fysiotherapeuten en ander zorgpersoneel om mensen te helpen. Je wil niet zomaar met een behandeling stoppen als je net vooruitgang boekt bij je patiënt.’
De rest van het artikel vind je op mo.plek.co. Dé tool om in contact te komen met collega-praktijkmanagers. Lees nieuws, tips, documenten en wissel ervaringen met elkaar uit. Stel vragen via de ‘durf te vragen groep’ over alles binnen je vakgebied. Maak groepen aan en deel documenten, stel vragen en maak afspraken. Verder vind je een overzicht van alle regiosessies, trainingen en congressen. In MO Plek heb je alle informatie op één plek.
Nog geen lid van het PraktijkmanagersNetwerk? Meld je hier aan en ontdek de voordelen.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen