Mondzorg Praktijk Anno Nu: 'Tandarts, let op ‘real time’ uitdagingen'
‘Veel praktijkhouders hebben onvoldoende zicht op welke indicatoren iets zeggen over hoe ze het als praktijk doen’, stelt Jasper ter Bogt, die als manager in een organisatie van tandartspraktijken veel ervaring heeft.
Tandartsen zijn in het najaar vaak met hun accountant nog aan het terugkijken op het voorafgaande jaar. ‘Wat ze vaak niet doen is om in real time te kijken hoe het gaat met hun praktijk op andere thema’s. Met prestatie-indicatoren krijg je samen met je team wel inzicht in de vraag: hoe doen we het eigenlijk?’
Prestatie-indicatoren
Daarbij gaat het om een reeks indicatoren, vervolgt Ter Bogt. ‘Omzet gerelateerde indicatoren, patiëntentevredenheid, bezoekersfrequenties, kwaliteitszorg, uniform werken. Sommige prestatie-indicatoren hebben te maken met het financiële rendement dat je overhoudt. Dat is zeker belangrijk, maar sommige mensen stoot je ook voor het hoofd als je heel nadrukkelijk focust op geld. Ze zijn er wars van, terwijl anderen er heel erg op gericht zijn. Overigens kan het extra rendement dat een praktijk behaalt, wel mooi gebruikt worden om te investeren in indicatoren waar de praktijk wil verbeteren.’
Sturen op medewerkerstevredenheid
Ter Bogt signaleert dat bijvoorbeeld weinig praktijken sturen op medewerkerstevredenheid. ‘Tegelijk is het in de tandheelkunde nu heel moeilijk om aan geschikt personeel te komen. Daarom is het als praktijk van belang te weten wat mensen belangrijk vinden in het team. Als je van collega’s niet weet waarom ze graag bij je werken of juist waar ze last van hebben, werkdruk bijvoorbeeld, dan kun je daar ook niets aan doen.’
Bewustzijn versterken
Ter Bogt wil met zijn workshop het bewustzijn op meerdere punten versterken. ‘Veel praktijken hebben nog onvoldoende zicht op welke onderwerpen belangrijk zijn om de praktijk optimaal te laten presteren, zodat niet alleen praktijkhouder maar ook de patiënten en het team kunnen profiteren. En als je dan weet wat belangrijk is, hoe maak je de prestaties dan meetbaar?’
Lees hier het hele programma Mondzorg Praktijk Anno Nu: https://www.mondzorgpraktijkannonu.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Succesvol ondernemen in de mondzorg: duurzaamheid voorop!
26 jun om 14:15 uur 5 minDe mondzorg in Nederland is uniek in de laagdrempelige toegang tot preventieve zorg. Maar de toegang tot deze…
Tandarts Rob Kuypers en adviseur Mascha van Wermeskerken: 'Kuypers Mondzorg is klaar voor de toekomst'
20 dec 2023 5 minRob Kuypers, eigenaar van Kuypers Mondzorg, runde ruim dertig jaar een bloeiende tandartspraktijk binnen een…
Onderhandelaarsakkoord nieuwe cao Huisartsenzorg
22 nov 2023Werkgeverspartijen InEen en LHV hebben met de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten, de Nederlandse…
Reactie toevoegen