Huisarts Bart Timmers tijdens de online Dag van de Praktijkhouder: ‘Een optimale praktijk voer je digitaal’
Het begint bij Bart Timmers, huisarts in de groepspraktijk Timmers & de Roo in het Gelderse ’s Heerenberg, 's ochtends al bij het wakker worden. Hij wordt gewekt door zijn Apple Watch. ‘Mensen zeggen wel eens dat ik zo’n digitale freak ben. Dat zal ik niet helemaal ontkennen, maar toch gaat het bij mij niet alleen om ict. Ik wil zo goed mogelijk mijn vak uitoefenen en daar hoort digitaal bij.’ Vervolgens checkt hij Twitter. ‘Binnen twee minuten weet ik wat er in de wereld gaande is.’
Bij het uitoefenen van zijn vak maakt Timmers gebruik van een reeks digitale toepassingen. Zo gebruikt hij OZOverbindzorg , een digitaal platform waar de cliënt en diens mantelzorger centraal staan. ‘Via dit platform kunnen zorgverleners en familie elkaar rechtstreeks benaderen.’ Ook Siilo is voor Timmers belangrijk: een gratis app waarmee zorgprofessionals op een veilige manier kunnen chatten.
YouTube
Met zichtbaar plezier vertelt Timmers dat hij graag ‘lollige filmpjes’ op YouTube plaatst. ‘Dat kanaal heb ik eerst aangemaakt om onze medewerkers mee te nemen.’ Daarnaast zijn het praktische filmpjes voor zijn patiënten, bijvoorbeeld over de aanmeldingsprocedure bij ArtsOnline , het platform dat de praktijk gebruikt voor de online speekuren via beeldbellen. Of een filmpje waarin Timmers in verschillende rollen uitlegt wat het betekent om 1,5 meter afstand te houden in de praktijk. (Klik hier voor een aantal recente filmpjes en hier voor het kanaal.)
Website praktijk
Timmers toont de website van de praktijk, die onlangs van een nieuw design is voorzien. ‘Dat we ook digitale zorg leveren, hebben we zichtbaar gemaakt met een aantal knoppen: spoednummer, online afspreken, herhaalrecepten en eConsult. Dat doen we ook voor patiënten die minder goed geletterd zijn.’
Patiënten weten volgens hem steeds beter de weg naar een e-consult te vinden. ‘Voor de coronacrisis deed ik dagelijks zo’n vijf e-consulten, nu tussen de tien à vijftien.’
‘Digitaal communiceren moet je leren’
Timmers heeft ervaren dat je digitaal communiceren moet leren. ‘Neem ook de huisartsen die bij je in opleiding zijn daarin mee.’ Hij bekent dat het nog een de integratie van de digitale zorg in het huidige huisartsinformatiesysteem ngo een knelpunt is.
ArtsOnline: meer dan alleen beeldbellen
Timmers is een van de vier huisartsen die samen met Roset heeft gewerkt aan het ontwikkelen van het platform ArtsOnline. ‘Dat behelst meer dan alleen beeldbellen. We gebruiken het ook om waarnemers op afstand in te zetten. Onze primaire drijfveer om het te maken was de continuïteit van de huisartsenzorg in Twente waarborgen. Het is een manier om zorg op afstand te leveren. ‘Het is net of u hier zelf bent’, zei een patiënt tegen me toen we aan het beeldbellen waren.’ Tenslotte heeft Bart Timmers nog een belangrijk advies: ‘Wil je op digitaal gebied grote veranderingen doorvoeren, doe het regionaal.’
Links: MedischOndernemen: 'Huisarts Bart Timmers over beeldbellen: 'Als je een online agenda aanbiedt, kun je ook je beeldbelspreekuur houden ', 20 mei 2020, MedischOndernemen: 'Beeldbellen met ArtsOnline helpt de druk op de huisartsenzorg te verlichten', 30 april 2020

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen