Fysiek consult vanaf 2020 niet meer verplicht
De regel voor het verplichte fysieke consult voerde de NZa destijds in om te zorgen dat een arts zorgvuldig een diagnose en behandeling vaststelt bij de patiënt. De huidige digitale toepassingen zorgen ervoor dat deze regel niet meer noodzakelijk is. De regel zorgt vaak voor onnodige tripjes van de patiënt naar de polikliniek.
Vaak is een digitaal consult voldoende, waarbij de patiënt reistijd en energie bespaart. Dit sluit aan bij de ‘Juiste Zorg op de Juiste Plek’, waarbij het leveren van zorg dichtbij de patiënt centraal staat. Daarnaast kunnen ook andere zorgprofessionals dergelijke zorg leveren aan de patiënt en is het niet noodzakelijk dat de arts dit doet.
Wijziging onderlinge dienstverlening
Daarnaast verruimt NZa de regel voor onderlinge dienstverlening. De huidige regel maakt onderlinge dienstverlening alleen tussen zorgaanbieders in de tweede lijn mogelijk. De aangepaste regel zorgt ervoor dat onderlinge dienstverlening ook kan plaatsvinden tussen zorgaanbieders uit de eerste lijn en zorgaanbieders uit de tweede lijn.
Meer informatie over wijzigingen in de registratie en declaratie van medisch-specialistische zorg per 2020: NZa, verplicht fysiek consult op de poli vervalt per 2020

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen