“EHealth gaat nooit meteen gladjes”
Minister Schippers wil eHealth stimuleren en trok er in juni nog eens 20 miljoen voor uit, maar erg hard gaat het nog niet met eHealth in Nederland. Naast een flinke achterhoede, zijn er echter ook voorlopers. SGE (Stichting Gezondheidscentra Eindhoven) is zo’n voorloper, blijkt uit onderzoek van Zorgbelang Brabant, een organisatie die patiëntenorganisaties ondersteunt.
Innovatie in de genen
Meggy Hurenkamp werkt sinds 6 jaar bij SGE en is naast huisarts ook de dagelijks leidinggevende van de huisartsenpraktijk op locatie SGE Woensel. Ze is een van de trekkers van eHealth binnen SGE. “Toen ik hier kwam werken, was onze website niet meer dan een bladzijde telefoonnummers, terwijl er ook toen al veel meer mogelijk was. Omdat men merkte dat ik enthousiast was voor eHealth, werd ik al snel bij projecten betrokken.” Vincent Gerris werkt sinds de oprichting, 34 jaar geleden, bij SGE en ontwikkelde zich uit interesse steeds meer van fysiotherapeut naar coördinator en aanjager van IT-ontwikkelingen.
Innovatie zit in de genen van SGE, vertelt Gerris. Misschien komt dat wel doordat het ontstaan is uit de Philips Medische dienst, speciaal voor de medewerkers van ’s lands grootste technologiebedrijf. “Wij zijn gedreven om nieuwe dingen te proberen, het bestuur stimuleert dat ook. Maar het gaat natuurlijk niet om zomaar iets nieuws doen. Het moet toegevoegde waarde hebben voor onze cliënten of medewerkers.”
Vijf jaar geleden startte SGE de zoektocht naar een goed patiëntenportaal. De keuze bleek niet gemakkelijk.
Hele artikel lezen? Dit artikel verscheen in de vierde editie MedischOndernemen van dit jaar. Wilt u deze editie bestellen als gratis proefnummer? Dat kan door te mailen naar klantenservice@medischondernemen.nl.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:37 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:33 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 16:30 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:27 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 3 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Seminar DentalRules en ERPmedic op 26 juni: Van uitdaging naar oplossing
30 mei om 13:30 uur 3 minHeeft u wel eens moeite met het motiveren van uw personeel? Of zou u willen dat uw personeel meer…
DentallManager, all-in-one praktijkmanagement software: Stroomlijnt uw praktijkprocessen
15 mei om 14:15 uur 5 minRazek Sharif is tandarts en directeur van DentalNetwork.nl, zes tandartsenpraktijken in…
Reactie toevoegen