Door Thuisarts.nl wordt huisarts minder gebeld
Onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Nederlandse Huisartsen Genootschap toont aan dat er een verband is tussen de start van de website Thuisarts.nl en het zorggebruik in de huisartsenpraktijk. Op de website is evidence-based gezondheidsinformatie te vinden in voor de patiënt begrijpelijke taal. De website wordt door 90 procent van de huisartsen voor voorlichting gebruikt.
Uit het onderzoek, dat gepubliceerd is in BMJ Open, blijkt dat vooral het aantal telefoontjes aan de huisarts afnam sinds de lancering van de Thuisarts-site. Waarschijnlijk vinden mensen nu de antwoorden op minder complexe vragen op de site. Het aantal langere consulten voor complexe vragen is wel toegenomen.
De vraag die centraal stond in het onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum was of betrouwbare online informatie het zorggebruik bij de huisarts vermindert. Er is tijdens het onderzoek naar het zorggebruik van een controlegroep gekeken, voor onderwerpen die niet op de website stonden. Bij hen bleef het zorggebruik gelijk. Er bleek geen onderscheid te zijn tussen veranderd zorggebruik bij chronische en niet-chronische zorg. Bijzonder is dat Thuisarts.nl alle bevolkingsgroepen blijkt te bereiken, ook ouderen en mensen met een lage sociaaleconomische status.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen