Campagne ‘De zorg is veilig’: patiënt moet niet wachten met arts bezoeken
Huisartsenpraktijken en ziekenhuizen nemen uitgebreide maatregelen om te voorkomen dat mensen besmet raken met het coronavirus. Toch zijn mensen terughoudend als het aankomt op een bezoek aan de praktijk of het ziekenhuis. Artsen denken dat die terughoudendheid van mensen ligt aan de angst voor besmetting of dat artsen het al ontzettend druk hebben. ‘Het is belangrijk dat wanneer mensen klachten hebben, ze snel contact opnemen met hun (huis)arts’, stelt Peter Paul van Benthem, kno-arts en voorzitter Federatie Medisch Specialisten (FMS). ‘We moeten voorkomen dat mensen onnodig schade oplopen door niet te komen of zorg uit te stellen.’
Andere manier van zorg
De voorlichtingsvideo bereidt patiënten er ook op voor dat de zorg soms op een andere manier kan verlopen. ‘De zorg vindt zoveel mogelijk doorgang, maar vaak gebeurt dat wel op een andere manier, telefonisch of via een videoconsult’, vertelt Robin Peeters, voorzitter Nederlandse Internisten Vereniging en initiatiefnemer van de video. ‘Enerzijds zijn we blij dat patiënten niet zomaar de praktijk binnenlopen’, zegt Patrick Jansen, huisarts en hoofdredacteur Thuisarts.nl. ‘Anderzijds is ook de drempel om te bellen of e-consult te starten blijkbaar hoger geworden. Het is goed dat hier aandacht voor is, zodat mensen weten dat hun klachten nog altijd in ‘veilige handen’ zijn.’
De video:
Bron: FMS, Video: De zorg is veilig

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:00 uur 4 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen