Alles terugvinden in 30 seconden
Praktijkmanagers denken soms dat het hoofdzakelijk ligt aan de discipline van de medewerkers als het schort aan de orde en netheid in de praktijk. Daarom wordt het nogmaals op de agenda van het werkoverleg gezet. De boel wordt opgeruimd en iedereen beloofd beterschap. Maar na verloop van tijd keert de oude situatie weer terug.
Omgeving en (on)gewenst gedrag
Gedragsverandering in organisaties is lastig te bewerkstelligen en vergt veel gesprekken en overtuigingskracht. Een eenvoudiger manier om gedrag te veranderen is het aanpassen van de omgeving. Uit onderzoek blijkt dat een rommelige omgeving besmettelijk werkt. Normen en regels beïnvloeden namelijk het menselijk gedrag alleen als diezelfde normen en regels zichtbaar ondersteund worden door de omgeving. Als de omgeving laat zien dat anderen zich ook aan de regels houden.
Zolder of Supermarkt
De kwaliteit van de omgeving zegt iets over de kwaliteit van het werk en van de werkprocessen. Een goed georganiseerde werkplek heeft een positieve invloed op de kwaliteit van werken; er worden minder fouten gemaakt en er gaat minder tijd verloren aan zoeken en wachten. Er zijn geen overbodige materialen of spullen die geen vaste plek hebben en er is een standaard werkwijze. Afwijkingen in het proces zijn daardoor snel zichtbaar en er wordt geen tijd verspild aan het zoeken naar de juiste instrumenten, ,materialen of documenten.
Werkplekken kunnen ingericht zijn als een zolder of als een supermarkt. Zolders zijn gesloten ruimtes waarin alleen de eigenaar weet waar alles ligt (denkt zij). Supermarkten zijn voor iedereen toegankelijk en er wordt met een logische indeling voor gezorgd dat iedereen kan zien waar alles ligt.
Kenmerken van de georganiseerde werkplek zijn:
- Er ligt niets overbodigs;
- Het is er onberispelijk schoon en opgeruimd;
- Het benodigde papierwerk is minimaal en eenvoudig;
- Tijd die nodig is om instrumenten, materiaal of informatie te zoeken is maximaal 30 seconden;
- Tijd die nodig is om instrumenten, materiaal en informatie op de juiste plek op te bergen is maximaal 30 seconden;
- Er is een duidelijke standaard werkwijze;
- De werkplek is zo overzichtelijk, dat afwijkingen direct opvallen.
5S is een methode om te streven naar de ideale werkplek. Een werkplek waar men efficiënt werkt, geen fouten maakt, alles overzichtelijk is en het toch niet saai of klinisch is; kortom waar het prettig werken is.
De 5 stappen zijn:
1. Scheiden
Maak op elke werkplek onderscheid tussen spullen, instrumenten, materialen, documenten, enzovoort die nodig zijn of overbodig zijn. Wat overbodig is moet weg.
2. Schikken
De materialen die fase 1 hebben overleefd, krijgen een zodanige vaste gevisualiseerde plek dat alle gebruikers wat ze nodig hebben in een oogopslag kunnen zien, pakken en terugleggen.
3. Schoonmaken = inspecteren
Schoonmaken is belangrijk in de praktijk. In de geest van de 5S’en heeft schoonmaken en opruimen als bijkomend doel dat tijdens deze werkzaamheden allerlei afwijkingen aan het licht komen die opgelost kunnen worden.
4. Standaardiseren
Standaardiseren is het proces onder controle houden door alles volgens een vaste afspraak uit te voeren. Werkzaamheden worden maar op één manier uitgevoerd, namelijk volgens de standaard. Dat geldt ook voor werkzaamheden als opruimen en schoonhouden.
5. Stand houden
Het resultaat dat is behaald met de eerste 4 S’en moet vastgehouden worden. Een zaak van discipline, maar zeker ook de beste condities creëren om het in stand houden zo eenvoudig mogelijk te maken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen