Alles terugvinden in 30 seconden
Praktijkmanagers denken soms dat het hoofdzakelijk ligt aan de discipline van de medewerkers als het schort aan de orde en netheid in de praktijk. Daarom wordt het nogmaals op de agenda van het werkoverleg gezet. De boel wordt opgeruimd en iedereen beloofd beterschap. Maar na verloop van tijd keert de oude situatie weer terug.
Omgeving en (on)gewenst gedrag
Gedragsverandering in organisaties is lastig te bewerkstelligen en vergt veel gesprekken en overtuigingskracht. Een eenvoudiger manier om gedrag te veranderen is het aanpassen van de omgeving. Uit onderzoek blijkt dat een rommelige omgeving besmettelijk werkt. Normen en regels beïnvloeden namelijk het menselijk gedrag alleen als diezelfde normen en regels zichtbaar ondersteund worden door de omgeving. Als de omgeving laat zien dat anderen zich ook aan de regels houden.
Zolder of Supermarkt
De kwaliteit van de omgeving zegt iets over de kwaliteit van het werk en van de werkprocessen. Een goed georganiseerde werkplek heeft een positieve invloed op de kwaliteit van werken; er worden minder fouten gemaakt en er gaat minder tijd verloren aan zoeken en wachten. Er zijn geen overbodige materialen of spullen die geen vaste plek hebben en er is een standaard werkwijze. Afwijkingen in het proces zijn daardoor snel zichtbaar en er wordt geen tijd verspild aan het zoeken naar de juiste instrumenten, ,materialen of documenten.
Werkplekken kunnen ingericht zijn als een zolder of als een supermarkt. Zolders zijn gesloten ruimtes waarin alleen de eigenaar weet waar alles ligt (denkt zij). Supermarkten zijn voor iedereen toegankelijk en er wordt met een logische indeling voor gezorgd dat iedereen kan zien waar alles ligt.
Kenmerken van de georganiseerde werkplek zijn:
- Er ligt niets overbodigs;
- Het is er onberispelijk schoon en opgeruimd;
- Het benodigde papierwerk is minimaal en eenvoudig;
- Tijd die nodig is om instrumenten, materiaal of informatie te zoeken is maximaal 30 seconden;
- Tijd die nodig is om instrumenten, materiaal en informatie op de juiste plek op te bergen is maximaal 30 seconden;
- Er is een duidelijke standaard werkwijze;
- De werkplek is zo overzichtelijk, dat afwijkingen direct opvallen.
5S is een methode om te streven naar de ideale werkplek. Een werkplek waar men efficiënt werkt, geen fouten maakt, alles overzichtelijk is en het toch niet saai of klinisch is; kortom waar het prettig werken is.
De 5 stappen zijn:
1. Scheiden
Maak op elke werkplek onderscheid tussen spullen, instrumenten, materialen, documenten, enzovoort die nodig zijn of overbodig zijn. Wat overbodig is moet weg.
2. Schikken
De materialen die fase 1 hebben overleefd, krijgen een zodanige vaste gevisualiseerde plek dat alle gebruikers wat ze nodig hebben in een oogopslag kunnen zien, pakken en terugleggen.
3. Schoonmaken = inspecteren
Schoonmaken is belangrijk in de praktijk. In de geest van de 5S’en heeft schoonmaken en opruimen als bijkomend doel dat tijdens deze werkzaamheden allerlei afwijkingen aan het licht komen die opgelost kunnen worden.
4. Standaardiseren
Standaardiseren is het proces onder controle houden door alles volgens een vaste afspraak uit te voeren. Werkzaamheden worden maar op één manier uitgevoerd, namelijk volgens de standaard. Dat geldt ook voor werkzaamheden als opruimen en schoonhouden.
5. Stand houden
Het resultaat dat is behaald met de eerste 4 S’en moet vastgehouden worden. Een zaak van discipline, maar zeker ook de beste condities creëren om het in stand houden zo eenvoudig mogelijk te maken.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen