Alexander van Kleij (Visser & Visser) volgt Joost de Waard op als consultant HRM

Alexander van Kleij: ‘Goed HR-beleid zorgt ervoor dat een praktijk rendabel blijft’ (Foto: Visser & Visser)
Van Kleij geeft vanuit deze functie ook advies aan praktijkmanagers, die zich hebben aangesloten bij regionetwerken. Zo adviseert hij bij HR-onderwerpen als vakantiedagen, loonindexatie, de werkkostenregeling en tips en trucs bij het werkoverleg.
‘Transitie eerste lijn is boeiend’
Alexander van Kleij is bekend met de zorgsector. Hij begon zijn loopbaan als personeelsfunctionaris in een ziekenhuis en werd daarna hoofd personeelszaken in een verpleeghuis. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij onder meer werkte bij Accon avm Accountants en Adviseurs, waarvan de laatste vier jaar als directeur werkgeversservice.
Van Kleij: ‘Het leuke van werken met de eerstelijnspraktijken is dat het heel praktisch is. Vaak zijn het kleinere werkgevers, die vaak wel in een transitie zitten naar schaalvergroting en verdere professionalisering. Het HR-gedeelte is daardoor in ontwikkeling, maar dat maakt het extra boeiend. Daarbij is de werkgever ook eigenaar, wat ook een persoonlijke touch geeft aan het personeelsbeleid. Ik bekijk alle HR-vraagstukken vanuit de werkgeversbril.’
‘Praktijkmanagers zijn belangrijkste doelgroep’
De praktijkmanager is de belangrijkste doelgroep voor Van Kleij als het gaat om HR-beleid bij eerstelijnspraktijken. ‘Dat is degene die de meest praktische zaken moet regelen voor salaris, planning, organisatie. Voor praktijken loont het de moeite om in te zetten op sterk personeelsbeleid, omdat bij de huidige krapte het ontzettend belangrijk is om mensen vast te houden.’
‘Goed HR-beleid zorgt ervoor dat een praktijk rendabel blijft. Aan goede mensen komen wordt steeds lastiger en de demografische ontwikkeling – minder jongeren die instromen en ouderen die in grote getale uitstromen -- maakt het er niet beter op. Als praktijkmanager kun je lang niet alles weten op het gebied van HR. Laat je daarom goed adviseren en roep tijdig onze hulp in.’
Link:
-
MO Actueel: 'Boeien en binden van je team', 30 maart 2023
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen