9 redenen waarom goede werknemers vertrekken (en hoe je dat kunt voorkomen)
Het is moeilijk om goede mensen vast te houden. We horen deze uitspraak vaak als een stelling. Wij zijn het echter maar gedeeltelijk met deze uitspraak eens. Waarom? Omdat wij denken dat medewerkers meestal niet hun baan, maar hun manager verlaten! Dit betekent dat het vertrek van goede medewerkers eigenlijk dus ook vermeden kan worden. Het enige wat hiervoor nodig is, is dat jij je bewust bent van jouw rol als leidinggevende hierin. Kijk eens in de spiegel naar hoe jij je als leidinggevende opstelt.
Hieronder lees je 9 managementstijlen waarmee je medewerkers gegarandeerd heel snel de deur uit jaagt. Herken je jezelf in een of meer punten? Doe er dan wat aan!
1 Medewerkers te veel hooi op hun vork geven
Niets brandt je goede medewerkers zo af als ze structureel te hard te laten werken.
Het is echter verleidelijk om je goede mensen steeds weer voor alles in te zetten. Zo krijg je immers zaken voor elkaar. De keerzijde wordt hierbij vergeten; deze medewerkers krijgen het gevoel dat ze gestraft worden voor hun excellente prestaties. Onderzoek toont verder aan dat het structureel te veel laten werken van mensen contraproductief werkt: wanneer de werkweek uit meer dan 50 uur bestaat, daalt de productiviteit per uur substantieel.
2 Niet erkennen van bijdragen en onvoldoende belonen van prestaties
De kracht van een schouderklopje wordt immens onderschat. Zeker bij je topmensen die vaak intrinsiek gemotiveerd zijn. Iedereen houdt van complimentjes en zeker de mensen die iedere keer weer alles geven voor een goed resultaat. Als manager moet je daarom met deze mensen het gesprek aan gaan om te horen waarvóór ze het doen en welke ‘beloning’ voor hen belangrijk is. Voor de een is dat bijvoorbeeld salarisverhoging, voor de ander het erkennen van zijn of haar prestaties.
3 Relatie met de baas
Meer dan de helft van de medewerkers die weggaat, doet dat vanwege de relatie met hun baas. Excellente managers weten hoe ze een balans aanbrengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Dit zijn de managers die het succes van hun medewerker vieren, (persoonlijk) met hem meeleven in moeilijke tijden en die hun mensen op een positieve wijze uitdagen.
4 Afspraak is afspraak?
Het doen van beloftes plaatst je als manager op de flinterdunne lijn tussen je mensen blij maken en je mensen zien weggaan. Wanneer je je te allen tijde aan je afspraken houdt, groei je in de ogen van je medewerkers omdat je er blijk van geeft dat je te respecteren en te vertrouwen bent. Wanneer je je echter niet aan je afspraken houdt kom je over als onbetrouwbaar, onverschillig en respectloos. Zeg nou zelf; zou jij voor zo’n baas willen werken?
Daarbij komt nog eens; wanneer de baas zich al niet aan zijn afspraken houdt, waarom zouden zijn medewerkers dat dan wél doen?
5 De verkeerde mensen aannemen en belonen
Goede medewerkers willen werken met gelijkgestemde professionals. Wanneer managers nieuwe medewerkers aannemen die eigenlijk ‘onder de maat’ presteren, is dat een stevige demotiverende factor voor de mensen die met deze nieuwelingen moeten werken. De verkeerde mensen bevorderen is nog veel erger!
Wanneer je als medewerker voortdurend goed presteert maar bij een promotie wordt gepasseerd ten gunste van iemand die zich met mooie praatjes op die plek manoeuvreert, is er eigenlijk geen grotere belediging denkbaar. Niet vreemd dat goede mensen dan weggaan.
6 Geen plek voor passie
Medewerkers met talent hebben passie voor hun vak. De mogelijkheid om die passie uit te leven zorgt ervoor dat zowel hun voldoening in het werk, als ook hun productiviteit stijgt. De angst van veel managers dat medewerkers zo hun productiviteit en focus verliezen, is hierbij ongegrond. Onderzoek laat zien dat mensen die hun passie kunnen uitleven in een flow terechtkomen. En mensen in een flow zijn vijf keer productiever!
7 Ontwikkelen? Hoezo?
Te veel managers verzuimen om hun mensen te ontwikkelen door met name vertrouwen, autonomie en empowerment te bieden. De mensen moeten dit dan uit zichzelf halen. Goede managers hebben voortdurend aandacht voor hun mensen door te luisteren en goede feedback te geven. Juist bij getalenteerde medewerkers is het belangrijk steeds te zoeken naar gebieden waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Je beste mensen willen feedback! Het is jouw taak als manager om ze dat te geven, anders gaan ze zich vervelen of worden zelfvoldaan.
8 Onvoldoende ruimte voor creativiteit
De meest getalenteerde medewerkers zijn altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing. Wanneer je deze mogelijkheden om wat voor reden dan ook wegneemt, zijn ze snel uitgekeken op hun werk. Je beperkt en frustreert bovendien niet alleen je medewerkers maar ook jezelf en je organisatie!
9 Wanneer je je mensen niet intellectueel uitdaagt…
Grote leiders dagen hun medewerkers uit om zaken te realiseren die in eerste instantie onmogelijk lijken. In plaats van gewone saaie doelen te stellen, stellen zij doelen die hun mensen uit hun comfortzone halen en doen er vervolgens alles aan om hun mensen daarin te laten slagen. Medewerkers die functioneren op de automatische piloot, gaan op den duur weg. Ze zoeken een andere baan die hun intelligentie prikkelt en uitdaagt.
Het ontwikkelen van je stijl van leidinggeven zal voorkomen dat je beste mensen onnodig hun biezen pakken. Natuurlijk is overal verloop, maar een goede manager vraagt zich bij elk vertrek af: “Had ik dit kunnen voorkomen door beter leiderschap?” Goede medewerkers zijn trouw, maar hun talent geeft hen een breed spectrum aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Je wilt er dus voor zorgen dat ze juist voor jou willen werken! Doe het dus voor je medewerkers en doe het vooral voor jezelf Succes!
Bronvermelding: voor dit artikel zijn we geïnspireerd geraakt door het boek ‘Emotional Intelligence 2.0’ van Greaves en Bradberry, alsmede de diverse publicaties hierover.
Jos Luypaers, partner en trainer bij W2 Insight, www.w2insight.nl. Tijdens het congres Praktijk Anno Nu geeft Jos een sessie over het vasthouden van goede werknemers. Een uitgelezen kans om jezelf als praktijkhouder/-manager en je team naar een hoger plan te tillen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen