7 tips voor gemotiveerde medewerkers
Tip 1: interessante bezigheden
Intrinsieke motivatie komt voort uit het plezier dat iemand heeft in een taak. Maximaliseer de prestaties van medewerkers door in te spelen op hun interesses en talenten.
Tip 2: waardering en erkenning
Het maakt niet uit hoeveel iemand verdient, iedereen wil dat zijn inspanningen worden gezien en gewaardeerd. Complimenteer medewerkers die goed werk leveren, dan doen ze dit vaker.
Tip 3: betrek medewerkers
Onderzoek toont aan dat mensen regels veel eerder volgen als ze er invloed op hebben. Betrek medewerkers, vraag wat er leeft op de werkvloer en of de regels voldoen, verbeterd kunnen worden of misschien aan vervanging toe zijn.
Tip 4: vermijd angst
Mensen vertellen dat ze blij mogen zijn met hun baan creëert onveiligheid en laat hun prestaties afnemen. Kies voor een positieve benadering en vertel medewerkers dat je blij met hen bent. Dit zorgt voor verbondenheid.
Tip 5. Meer verantwoordelijkheid
De meerderheid van de werknemers wil verantwoordelijkheid en waarde toevoegen aan de praktijk. Rust medewerkers uit met de vaardigheden en hulpmiddelen die dit mogelijk maken en je behoudt ze voor de organisatie.
Tip 6. Beloon naar prestatie
Goede werknemers zijn gemotiveerd door meer dan alleen een goed salaris, maar voorkom dat mensen vertrekken naar een ander vanwege het geld.
Tip 7. Hulp bij persoonlijke problemen
Als praktijkeigenaar of -manager hoef je geen therapeut te zijn, maar zorg er wel voor dat je persoonlijke problemen van medewerkers herkent en erkent. Communiceer hier open en eerlijk over, zodat medewerkers zich gesteund voelen en hulp durven te vragen.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
8 apr om 10:30 uur 3 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:37 uurDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
27 mrt om 12:05 uurIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
'Purpose': dé sleutel tot meer voldoening in je werk als praktijkmanager
13 mrt om 15:45 uur 4 minEen Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
5 mrt om 14:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen