60 procent zorggebruikers zoekt online naar gezondheidsinfo
Zes op de tien zorggebruikers kijkt online naar gezondheidsinformatie. Van deze zorggebruikers zoekt 76 procent online, voornamelijk via een zoekmachine. De zorggebruikers die niet online zoeken, doen dit voornamelijk via een zorgaanbieder. Dat komt naar voren in de Transparantiemonitor van Nivel, die loopt van 2018 tot 2022.
Respondenten zoeken het vaakst naar mogelijke behandelingen (37 procent). Daarna volgt informatie over zorgaanbieders (17 procent). Bijna 90 procent van de zorggebruikers vond uiteindelijk de informatie die ze zochten. De gevonden informatie wordt door 71 procent van de zorggebruikers gebruikt bij het maken van een keuze voor een behandeling. De voornaamste redenen om gevonden informatie niet te gebruiken, zijn: zelf geen keuze kunnen maken voor de behandeling, informatie is niet van toepassing op de situatie of de informatie is onvolledig.
Bron: Nivel, Zorgvragers zoeken veelal online naar gezondheidsinformatie en dan met name naar informatie over behandelingen

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep 2024 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep 2024 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Reactie toevoegen