3 tips om een vergadering goed voor te bereiden
Dat is jammer. Hiermee mis je de kans om tijdens de vergadering jouw mening te geven en de mogelijkheid om goed onderbouwde kritiek of aanvullingen te geven.
Hoe beter je een vergadering voorbereidt, hoe zekerder je ook wordt dat je de onderwerpen goed begrijpt en invloed kunt hebben op de besluitvorming. Met goed voorbereide mensen gaat een discussie sneller en kan een besluit goed onderbouwd genomen worden.
Onnodig tijdverlies
Iedereen kent waarschijnlijk wel de situatie dat iemand iets helemaal uitgelegd wil krijgen, ondanks dat het op papier staat en rondgestuurd is. Of dat iemand vraagt om een leespauze omdat hij of zij een stuk nog niet gelezen heeft. Vaak worden ook agendapunten doorgeschoven naar een volgende vergadering omdat leden van de vergadering het (nog?) niet voorbereid hebben. Dat is niet nodig als iedereen tijd in de voorbereiding stopt.
Korter en effectiever vergaderen
Met een goede voorbereiding vergader je korter en effectiever. Het levert voor jezelf meer op om de vergadering goed voor te bereiden. Bovendien bespaar je anderen ergernis. Immers: als zij het voorbereiden en jij niet, rem je de vergadering en ervaren ze je niet als gelijkwaardige vergadergenoot.
Drie tips voor een goede voorbereiding:
1. Zorg dat de notulen ruim voor de vergadering bij iedereen zijn
Maak hierover afspraken met diegene die notuleert. Zorg voor een ruime voorbereidingstijd, zodat het echt mogelijk is voor iedereen om het goed voor te bereiden.
2. Lees de notulen en de stukken voor de vergadering aandachtig
In de eerste ronde (voor de vergadering) zijn alle gedachten goed. Dus dan laat je ook je gevoel spreken en je hoeft je reacties niet te onderbouwen. Schrijf op wat er bij je op komt. Vlak voor de vergadering bekijk je je aantekeningen opnieuw en maak je er punten van. In deze tweede ronde onderscheid je bijzaken en hoofdzaken. Je onderscheidt procedures en inhoud. Als je een voorstel krijgt wat in de vergadering besproken zal worden, zet je er in de eerste ronde bijvoorbeeld bij ‘mee eens’. In de tweede ronde bedenk je waarom je het er mee eens bent, wat de voor- en nadelen zijn, wat problemen zijn waar je tegen aan kunt lopen, hoe die op te lossen zijn en hoe een en ander vervolgens het beste uitgevoerd kan worden. Of je realiseert je bij het lezen van de notulen bijvoorbeeld dat er uitgebreid ergens over gepraat is, maar dat er niets besloten is. Dan zet je in de eerste ronde erbij ‘besluit?’.
In de tweede ronde formuleer je een besluit dat logischerwijs uit de discussie voortvloeit. Als je dit vervolgens inbrengt in de volgende vergadering is het makkelijk om snel alsnog een besluit te nemen.
3. Kom met oplossingen voor de problemen die je signaleert
Het signaleren zelf is waardevol, maar door ook met een oplossing te komen verbeter je de vergadering. Als je niet direct een oplossing hebt zijn ook je gedachten richting een oplossing vaak genoeg om met elkaar een oplossing te vinden. Positieve inbreng wordt meestal beter opgepakt dan alleen het signaleren van een probleem. Daarmee kan het probleem meteen opgelost worden.
Meer tijd, meer resultaat
Deze manier van voorbereiden kost meer tijd, maar levert veel meer op. Begin dus ruim voor een vergadering de stukken te lezen en commentaar erop te geven. Houd er rekening mee dat het tijd kost. Maar ook dat vergaderen zo veel meer oplevert en dat de vergadering zelf korter en effectiever verloopt. Vermijd anderen te verwijten dat ze niet goed voorbereiden. Wijs ze erop dat het nuttig is of geef ze dit artikel als tip.
Carla van den Bos
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen