Serie medische marketingtools 3: Uw positionering zichtbaar maken
We leven in een tijd waarin we bizar veel communicatie op ons af krijgen. Als u niet opvalt, kunt u nog zo’n mooi bedrijf hebben, er zal geen succes volgen. In een wereld waar u mensen in een fractie van een seconde moet vertellen waar uw bedrijf voor staat, is scherp positioneren cruciaal. Een 'key visual', een beeld dat uw posiotionering zichtbaar maakt, is daarbij heel handig.
De truc hierbij is om te vertellen WAAROM u doet wat u doet en hierna pas WAT u doet. Simon Sinek met het succesvolle model de Golden Circle vertelt je hier alles over.
De eerste vraag is: wat is het doel van uw dienstverlening? Wat is de meerwaarde die u creëert? Denk hierbij aan:
- Fysiotherapeuten: Een leven waarin de patiënt ongedwongen kan bewegen. Een bijpassende ‘key visual’ zou kunnen zijn: een meisje van 20 jaar die weer over het hockeyveld rent of een man van 70 jaar die op het strand loopt met zijn kleinkinderen.
- Tandartsen: Iemand die weer kan genieten van ijsje of iemand die weer zelfverzekerd voor een groep staat te presenteren.
- Huisartsen: creëer bijvoorbeeld een ‘key visual’ waar de samenwerking met andere specialisten vanaf spat. U bent bijvoorbeeld goed in korte lijnen en snelle doorverwijzingen. Hierdoor is de patiënt dus snel weer op de been. De patiënt staat centraal in een netwerk van specialisten.
Zeg nou zelf, dit zijn toch veel krachtigere beelden dan beelden van kreupele mensen of de inrichting van jullie mooie praktijk? Emotie verkoopt, verhalen vertellen is al eeuwenoud en werkt.
De tweede vraag is: HOE doet u dit? Hier mag u iets over u zelf of over de praktijk vertellen.
Denk hierbij aan:
- Specialisaties
- Medewerkers met verschillende achtergronden en leeftijden
- Een speciale behandelmethode
De laatste vraag: WAT doet u precies? Dit zijn de kernwoorden waar mensen op Googlen. Waar wilt u op gevonden worden:
- Fysiotherapeuten: Manuele therapie, sport fysiotherapie, massage en dry needling bijvoorbeeld.
- Tandartsen: mondhygiënisten, orthodontie, implantaten, wortelkanaalbehandelingen en tanden bleken bijvoorbeeld.
- Huisartsen: diabetes, ouderenzorg, zwangerschap, vaccinaties en psychologische zorg bijvoorbeeld.
Bij het formuleren van de WHY-HOW-WHAT kunt u een creatief strateeg betrekken. De ervaring leert dat deze vertaalslag moeilijk is te maken voor uw eigen bedrijf.
Is het gelukt om het verhaal te vangen in één beeld? Zorg dan dat dit overal terugkomt, visitekaartjes, voorkant flyer, homepage website, social media en posters. Herhaling is de kracht van de boodschap. Een boodschap moet gemiddeld meer dan drie keer aankomen wil het beklijven. Dus volg de journey van jouw patient en communiceer. De journey? Tot de volgende column!
Fiorienne Westenberg helpt met Many Tastes ondernemers en specialisten die hun bedrijf sterker op de kaart willen zetten. En die hun klantenkring willen uitbreiden. Van starters die het direct goed willen aanpakken tot bedrijven die al langer bestaan maar nog veel verder willen groeien. Dat willen we toch allemaal? Maar het is best moeilijk in een wereld met zoveel smaken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen