Innoveren: ruimte voor werknemers om te groeien
Zo ziet u: innovatie klinkt groots, maar begint klein. Iedereen in de zorg kan innoveren. De een verzint een nieuw product, de ander een nieuwe dienst en weer een andere praktijk past het eigen proces aan. Anders gezegd: innovatie is alles wat de praktijk beter maakt!
Vernieuwen loont
Dat vernieuwen loont is in de praktijk wel bewezen. Het leidt vaak tot efficiëntere organisaties, nieuwe producten, diensten en kostenbesparingen. Onderzoek wijst ook uit dat medewerkers meer betrokken zijn bij de organisatie als werkgevers echte ruimte bieden voor innovatie. Die betrokkenheid heeft bovendien allerlei positieve effecten, zoals een groter verantwoordelijkheidsgevoel en een lager ziekteverzuim.
Maar de innovatiebereidheid bij het personeel aanwakkeren of vergroten is een ander verhaal. Vraag eens aan uw personeelsleden of ze mee willen werken aan vernieuwing en dan blijft het waarschijnlijk stil. De innovatiebereidheid moet dus groeien. Een mooie zonnebloem begint immers ook met een klein zaadje, maar groeit uiteindelijk uit tot iets groots en moois. Om deze te laten groeien is goede verzorging nodig: veel water, veel zon, een stevige vaas ter ondersteuning en een druppeltje bleekwater tegen bacteriën. Aandacht dus.
Echte innovatie is alleen mogelijk als aan de nodige voorwaarden is voldaan. Graag deel ik enkele met u.
- Innoveren vraagt om klein beginnen. Voor innovatie hoeven niet alle werknemers tegelijk te worden betrokken. Begin eens bij twee personen of bij één afdeling en schakel deze in als proeftuin. De positieve resultaten daarvan kunnen worden gebruikt als voorbeeld en er ontstaan dan ook direct ambassadeurs voor innovatie die uit eigen ervaring kunnen vertellen.
- Innoveren betekent uitdagen. Maak innoveren uitdagend en laat werknemers daardoor zelf ook ontwikkelen. Geef hen die ruimte dan ook. Als er een koppeling bestaat tussen innoveren en hun eigen ontwikkeling draagt dat alleen maar bij aan de bereidheid tot innoveren van werknemers en zien ze ook bij zichzelf de toegevoegde waarde.
- Innoveren betekent ruimte creëren. Je doet het er niet even bij. Hoeveel tijd krijgen werknemers hiervoor? De beste ideeën worden geboren met de benen op tafel en meestal niet in de vergaderkamer op de begane grond. En: het is een investering. De winst wordt later pas behaald. Dit vraagt om écht ondernemerschap. Durf de risico’s te nemen en de tijd te investeren. Uiteindelijk zal u zien dat het u mooie resultaten oplevert en verdient die investering zich dubbel en dwars terug.
Afmaken en opvolgen
- Innoveren betekent ook afmaken en opvolgen. Het is belangrijk dat er aan de ideeën ook opvolging wordt gegeven. Niets met nieuwe ideeën doen zorgt ervoor dat werknemers er snel klaar mee zijn.
- Innoveren vraagt om integreren. Werknemers moeten zich een nieuwe werkwijze eigen maken. Daarbij moeten ze ondersteund worden met bijvoorbeeld voorlichting of training.
- Innoveren betekent ook duidelijkheid creëren. Werknemers dienen te weten waar ze aan toe zijn. Wat wordt er van ze verwacht en wat is het gevolg? Als werknemers gevraagd worden te innoveren, maar het gevoel hebben dat door die innovatie mogelijk hun eigen baan op het spel staat, zal dat niet bijdragen aan hun bereidheid tot innoveren.
- Innoveren moet je leren. Voor veel werknemers is innoveren iets dat ze niet gewend zijn. Toch hebben dezelfde werknemers vaak de beste ideeën. Daarom is het belangrijk hen te helpen bij het uiten van die ideeën en het concreet vertalen naar een plan. Zorg er daarom voor dat er binnen (of buiten) de organisatie iemand beschikbaar is die hier het beste handen en voeten aan kan geven. Die kan helpen met de vertaling naar de dagelijkse praktijk.
Erkennen en waarderen
- Innoveren vraagt ook om erkennen en waarderen. Geef werknemers erkenning en waardering voor hun innovatie en ga vooral niet pronken met andermans veren. Immers erkenning en waardering doet mensen groeien, net als water, zon en een druppel bleekwater de zonnebloem doet groeien.
- Innoveren veronderstelt voorbeeldgedrag. Als werkgever kunt u voorbeeldgedrag laten zien. Durft u zich kwetsbaar op te stellen en aan werknemers te vragen wat u beter kunt doen in uw werk? Alleen al de vraag stellen schept ruimte voor anderen om over hun eigen werk na te denken.
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar als u er wat langer over na denkt valt dat best mee en kan u veel van die randvoorwaarden echt wel invullen. Veel succes met innoveren. We zijn benieuwd of het u lukt om uit het zaadje de zonnebloem te laten groeien!
Door Joost de Waard, Senior Consultant HRM bij Visser en Visser, rjdewaard@visser-visser.nl, www.visser-visser.nl , branchegroep Zorg.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen