De balans tussen waarde en prijs
Prijs en waarde liggen niet altijd in verhouding tot elkaar. De prijs is alles wat u zelf betaalt, en de waarde is alles wat u daarvoor terugkrijgt. Die twee zouden in perfecte harmonie moeten zijn als we rationeel, constant en consistent het ‘nut’ overwegen. Alleen: als mensen zijn we emotionele wezens en vatbaar voor onderlinge gunning, verhalen over ‘goede’ merken en hebben we vaak irrationele angsten of zien we beren op de weg.
Elke praktijkhouder denkt uiteraard dat hij of zij de beste praktijk runt. Toch is het altijd goed om over dat soort aannames kritisch te blijven na te denken: wat maakt uw praktijk dan zo goed? En hoe kunt u juist daarin blijven excelleren?
Onderscheidende factor
Het antwoord op de vraag wat het nut is voor de patiënt, staat direct in relatie tot de meerwaarde van de praktijk in de dienstverlening, het stellen van een diagnose of een behandeling uitvoeren. Hierbinnen zoeken de meeste praktijken een onderscheidende factor, hun ‘unique selling point’. Zo is de USP van praktijk A dat deze al (tientallen) jaren dezelfde behandelaar heeft, en daarmee persoonlijke banden met de patiënten. Terwijl praktijk B met verloop in het personeel het moet hebben van heel andere zaken. Daar hoeft praktijk A niet in mee te gaan of mee te concurreren.
Vergelijkingen
Zo kan het nut van uw praktijk voor de patiënt anders zijn dan die van uw directe concurrent. Denkt u bijvoorbeeld aan:
- Een persoonlijke benadering: een persoonlijke band met de individuele patiënt.
- Kwaliteit: de specialisatie in bepaalde behandelingen.
- Tijd: avond- en weekendopenstelling, korte wachttijden, geen wachtlijsten.
- Afstand: dichterbij dan de concurrent of goede parkeergelegenheid in de buurt.
Minder rationele zaken kunnen ook in uw voordeel zijn:
- Een goede reputatie onder een specifieke patiëntenpopulatie of in een bepaald gebied.
- De angst die een patiënt kan weerhouden om over te stappen van behandelaar.
Objectivering
Door vragen over de meerwaarde van de praktijk te beantwoorden – bijvoorbeeld als de toegevoegde waarde van uw praktijk hoog is – kunt u beargumenteren dat de prijs ook hoger mag uit vallen. Laat u daarin niet leiden door de ‘irrationele’ angsten en beoordeel het ‘nut’ zo objectief mogelijk. Dit zal zich vertalen in drukke agenda’s met patiënten die u waarderen en daarmee meer omzet, maar ook in efficiëntie en winst door het verlagen van kosten, wat vervolgens in verhouding staat met de goodwill-waardering van uw praktijk.
Link: Zorgondernemer Sinan Belhawi: ‘Ondernemerschap is het belangrijkste voor toegankelijke zorg’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
Reactie toevoegen