7 succesfactoren voor de verkoop van een huisartsenpraktijk
1. Begin tijdig met de start van de verkoop
Op tijd beginnen met de verkoop van uw praktijk is de beste voorbereiding die u kunt treffen. Op deze manier geeft u uzelf genoeg ruimte om een goede opvolger te vinden en heeft u voldoende tijd om over belangrijke praktische zaken na te denken. Door op tijd te starten verkleint u de kans op (fiscaal) financiële tegenvallers. Streeft u ernaar om 5 jaar voor uw pensioen te starten met de verkoop van uw praktijk, dan gunt u uzelf genoeg rust en ruimte om de verkoop goed te doordenken.
2. Ken uw onderhandelingspositie
Als uittredende huisarts heeft u met passie aan uw praktijk gebouwd. Daarom verdient u een economisch correcte vergoeding voor uw huisartsenpraktijk. Door te weten wat uw praktijk waard is, neemt u een sterke positie in tijdens het verkoopproces. Daarmee verkleint u de kans dat u uiteindelijk te weinig ontvangt of dat u de praktijk niet verkocht krijgt door een te hoge verkoopprijs. Belangrijk om hierin mee te nemen is de goodwill van uw praktijk . De methoden die gebruikt worden om de goodwill te berekenen, lopen behoorlijk uiteen in de markt. Dit kan grote financiële gevolgen hebben. Laat u daarom altijd adviseren bij het maken van een waardebepaling en het verrichten van een benchmark.
3. Maak een waterdicht financieel plan
Om uw pensioen veilig te stellen en ervoor te zorgen dat u later niet voor verrassingen komt te staan, is een waterdicht financieel plan nodig. Met een financieel plan weet u nu én tijdens uw pensioen waar u aan toe bent. Zo heeft u straks door de verkoop van uw praktijk toegang tot een groot bedrag. Bij gebrek aan goede financiële planning kan een pensioengat dan zomaar werkelijkheid worden. Ook een eigen pand en contractuele verplichtingen zijn van invloed op uw financiële positie.
4. Bepaal de overdracht
Een ander aspect waarvan u financieel voordeel of juist nadeel kunt ervaren, is de overdracht. Hierin heeft u de keuze tussen een geruisloze of ruisende overdracht. Verkoopt u de praktijk in één keer dan is er sprake van een ruisende overdracht. U betaalt dan belasting over de stakingswinst. Een (fiscaal) financieel gunstige keuze is om de praktijk geruisloos over te dragen. Door de verkoop te verspreiden over 3 jaar, vermijdt u de fiscale eindafrekening. Laat u adviseren over de beste keuze voor uw situatie.
5. Stel een profiel van de opvolger op
U bent trots op uw praktijk. Dat is logisch, want u heeft er jaren aan gebouwd. U wilt de touwtjes nu graag overgeven aan een prettige opvolger. Door een opvolgersprofiel te schetsen, vergroot u de kans dat u de juiste opvolger vindt. Zo’n profiel geeft een beeld van het type ondernemer waarnaar u op zoek bent (of juist niet) en helpt u in uw zoektocht. Naast andere huisartsen en waarnemers, zijn er huisartsen met innovatieve ideeën. Zij zijn op zoek zijn naar praktijken ter overname, om daar hun plannen uit te rollen. Natuurlijk heeft dit een commercieel karakter, maar vaak wordt dit gedreven door dieperliggende ideeën over zorg in de toekomst. Zowel het verkopen van uw praktijk aan een andere huisarts of waarnemer, als aan een innovatieve huisarts heeft voor- en nadelen. Laat u hierover informeren.
6. Maak goede afspraken met de koper
Het verkoopproces is van invloed op uw pensioen en de toekomst van de praktijk. Waar we nog niet bij stil hebben gestaan, is de praktische kant van de overdracht. U wilt uw huisartsenpraktijk natuurlijk op een goede manier achterlaten. Maak daarom goede afspraken met de koper. Dit kan gaan over zeer praktische zaken, zoals: wie werkt hoeveel uur, wie is het aanspreekpunt tijdens de overgangsperiode en wie heeft welke verantwoordelijkheden. Door goede afspraken te maken voorkomt u onenigheid of zelfs een vervelend staartje. Voor u, belanghebbenden en de koper.
7. Breng stakeholders tijdig op de hoogte
We sluiten af met iets waar niet aan voorbij gegaan mag worden tijdens de verkoop van uw huisartsenpraktijk: het tijdig op de hoogte brengen van stakeholders. In de tijd dat u aan uw praktijk bouwde, heeft u diverse stakeholders om u heen verzameld. Natuurlijk zijn dat medewerkers, patiënten en artsen waarmee u veel samenwerkte, maar ook leveranciers en andere dienstverleners behoren tot de stakeholders. Vergeet niet om hen op tijd te informeren over de verkoop van uw praktijk zodat de overdracht soepel verloopt. Daarna kunt u genieten van uw pensioen!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Succesvol ondernemen in de mondzorg: duurzaamheid voorop!
26 jun om 14:15 uur 5 minDe mondzorg in Nederland is uniek in de laagdrempelige toegang tot preventieve zorg. Maar de toegang tot deze…
Tandarts Rob Kuypers en adviseur Mascha van Wermeskerken: 'Kuypers Mondzorg is klaar voor de toekomst'
20 dec 2023 5 minRob Kuypers, eigenaar van Kuypers Mondzorg, runde ruim dertig jaar een bloeiende tandartspraktijk binnen een…
Onderhandelaarsakkoord nieuwe cao Huisartsenzorg
22 nov 2023Werkgeverspartijen InEen en LHV hebben met de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten, de Nederlandse…
Reactie toevoegen