Ondanks fel protest van de KNMT en andere eerstelijns zorgorganisaties heeft de Eerste Kamer dinsdag 6 oktober ingestemd met het wetsvoorstel Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In deze wet wordt het leveren van goede zorg en de afhandeling van klachten geregeld. De wet heeft ingrijpende gevolgen, ook voor tandartsen.
Wkkgz: gevolgen voor de tandarts
donderdag 15 oktober 2015
2 min
Dit zijn de belangrijkste gevolgen op het gebied van kwaliteit:
- Patiënten krijgen recht op keuze-informatie over de aangeboden zorg, inclusief informatie over tarieven, kwaliteit en ervaringen van andere patiënten.
- Tandartsen moeten patiënten dan wel hun nabestaanden informeren over aard en toedracht van incidenten en leggen dit bovendien vast in het dossier.
- Praktijkhouders moeten actief referenties controleren van tandartsen en mondhygiënisten met wie ze een arbeidsrelatie willen aangaan.
- Tandartsen die zorg verlenen aan bepaalde kwetsbare patiëntengroepen zullen in sommige situaties een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) moeten overleggen.
- Tandartsen zullen een interne procedure moeten vaststellen voor het omgaan met signalen van incidenten; voorwaarde daarbij is dat medewerkers veilig kunnen melden.
- Beëindiging van de arbeidsrelatie wegens disfunctioneren van de tandarts moet worden gemeld bij de Inspectie.
- De verplichting voor zorgaanbieders om een kwaliteitsjaarverslag te maken vervalt.
Gevolgen klachten en geschillen
- Elke tandarts moet een beroep kunnen doen op een gekwalificeerde klachtenfunctionaris. Heeft een patiënt een klacht dan moet de tandarts in beginsel binnen 6 weken een beslissing nemen over deze klacht.
- De patiënt en de tandarts kunnen hulp en bemiddeling vragen aan de klachtenfunctionaris.
- Is de patiënt ontevreden met het besluit van de tandarts, dan kan hij naar een onafhankelijke geschillencommissie gaan die bindende uitspraken doet en schadevergoeding kan toekennen. Net als nu kan de patiënt ook naar de burgerlijke rechter stappen.
Meer weten over het standpunt van de KNMT? Klik dan hier.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Belastingdienst gaat vanaf 1 januari handhaven bij schijnzelfstandigheid: Wel overgangsperiode van een jaar voor werkgevers en zzp’ers
10 sep om 14:00 uur 5 minOp 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst ‘volledig handhaven’ op…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Getalsgrens intern toezicht WTZa verhoogd naar 50
20 jun om 17:00 uur 2 minDe Wtza-verplichting om intern toezicht in te richten gaat pas gelden voor…
InterShift en Agilio: Intelligente software die praktijkmanagers bij al hun taken ondersteunt
26 sep 2023 4 minInterShift, bij huisartsen bekend als de aanbieder van roostersoftware voor…
Irma van der Ende over Buddy’s: ‘De ander even op gang helpen, even sparren en weer door’
8 nov 2022 3 minIrma van der Ende is samen met Sjoukje van Eijken initiatiefnemer van het project Buddy’s van het PM Netwerk. Van…
Lees verder »
Pleidooi voor scholing praktijkmanagers over huisartsentekort
1 mrt 2021Het huisartsentekort houdt ook praktijkmanagers bezig. Janneke Rozendom werkt als praktijkmanager bij…
Lees verder »
Nieuw lid Ilse Timmermans: ‘Ik hoop dat praktijkmanagers zich blijven ontwikkelen’
16 feb 2021Ilse Timmermans heeft sinds haar achttiende diverse bijbaantjes in de tandheelkunde gehad voordat ze Mondzorgkunde…
Lees verder »
Praktijkmanagers over coronacrisis: ‘Vooral veel communiceren en ad-hoc besluiten nemen’
1 feb 2021 4 minHoe beïnvloedt de uitbraak van corona het werk van praktijkmanagers? ‘Het betekent vooral dat we veel ad-hoc…
Lees verder »
Reactie toevoegen