Telefonische bereikbaarheid huisartsen kan beter
Dit is voor verbetering vatbaar, maar wel een vooruitgang ten opzichte van 2010. Bij soortgelijk onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) was toen 58% van de huisartsen bereikbaar binnen twee minuten, nu 66%.
Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de IGZ moet degene die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen. De Consumentenbond stond bij de 510 gepleegde telefoontjes in 3% van de gevallen zelfs vijf tot tien minuten in de wacht. 81% van de praktijken werkt met een menu waarin te kiezen valt voor 'spoed', 'uitslagen' of het 'maken van een afspraak'. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.
Reactie minister Schippers
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Schippers (Volksgezondheid). De minister vindt dat te veel huisartsen nog niet voldoen aan de norm en laat weten het onderzoek een belangrijk signaal voor de IGZ te vinden en het ook mee te nemen in overleggen met de LHV. Volgens de LHV is de twee minuten-norm niet haalbaar, maar zijn verdere verbeteringen nog steeds mogelijk en noodzakelijk.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen