Tandartsen scoren ruime 8 bij patiënten
In totaal namen tussen 2013 en 2018 bijna 71.000 patiënten deel aan een enquête van Patiëntenvertellen. Het hoogste cijfer geven de deelnemers voor de hygiëne in de mondzorgpraktijk, een 8,9. De uitleg over de behandeling kreeg een 8,5. De informatie over de kosten van de behandeling kreeg een 7,7 en scoort daarmee lager dan de thema's als vakkundigheid, bejegening, omgang met angst, voorkomen van pijn, informatie over de behandelmogelijkheden.
Laatste bezoek
Patiëntenvertellen is een samenwerkingsverband tussen de KNMT en Bureau Klantenvertellen. De KNMT is verantwoordelijk voor de inhoud van de enquête, Bureau Klantenvertellen voert de enquête uit op verzoek van mondzorgpraktijken. Patiënten die de praktijk hebben bezocht voor een periodieke controle of behandeling, krijgen van de tandarts(praktijk) per e-mail een uitnodiging om de enquête in te vullen. De vragen zijn gericht op het laatste bezoek aan de praktijk, van het maken van de afspraak tot aan de afloop van de behandeling.
Bijna 71.000 patiënten
In de periode september 2013 tot januari 2019 deden in totaal 70.895 patiënten mee door de enquête in te vullen en de praktijk van en de zorgverlening door hun tandarts te beoordelen. Van alle patiënten is 54% vrouw en 46% man. Verder is 16% 34 jaar of jonger, hoort 41% tot de leeftijdsgroep van 35 tot en met 54 jaar en is 43% 55 jaar of ouder.
Onderzoek: Oordeel van patiënten over hun tandarts (en mondhygiënist) en over het bezoek aan de praktijk
Lees ook: KNMT reageert furieus op campagne Consumentenbond over offerteplicht tandartsen
Reactie toevoegen