Tandarts Alexander Tolmeijer: ‘De mondzorg werd na de lockdown totaal genegeerd’
Alexander Tolmeijer is tandarts, oud-KNMT-bestuurder, oprichter van het vakblad MedischOndernemen en directeur van Adviesbureau Dentiva . Hij was aanvankelijk bang dat de mondzorg tijdens de coronacrisis genegeerd zou worden, maar vindt dat beroepsorganisaties zich uitstekend hebben ingezet voor een snelle heropening van de tandartspraktijken.
‘Leidraad is superwinst’
Tolmeijer: ‘Ik denk dat Rutte onder maximale stress staat. Hoe het met de tandartsen gaat, heeft hij misschien niet helemaal scherp. De benadering van de mondzorgkoepels is uit en te na besproken met het RIVM. Dus de uitspraak dat ‘tandartsen al open konden’ lijkt vooral een slip of the tongue. Het is niet zo duidelijk wat Rutte van het onderwerp weet. Give the man a break, zou ik zeggen, als je ziet wat hij allemaal op zijn bord heeft.’
In de ogen van Tolmeijer hebben de koepels er juist alles aan gedaan om veilig te opereren in de coronacrisis. Hij ziet het als ‘superwinst’ dat de koepels van zowel tandartsen, mondhygiënisten als tandprothetici (ANT, KNMT, NVM en ONT) tot een eensluidend standpunt zijn gekomen over de ‘Leidraad Mondzorg Corona’ . ‘Daarin staat precies wat wel kan en niet kan. Het RIVM en de inspectie IGJ hebben goed gekeken naar de Leidraad, die is nu hartstikke goed geborgd.’
‘Niet met twintig man’
Het daadwerkelijk openen van de praktijken vraagt nu veel voorbereiding en planning, aldus Tolmeijer. ‘Je moet om te beginnen de triage goed regelen. Bij de afspraakbevestiging moet je goed aangeven waar de patiënt zich aan moet houden. In de praktijk moet je je vervolgens houden aan de anderhalvemetersamenleving. In plaats met twee ploegen te werken, die elkaar overlappen, gaan we met ploegen werken die de praktijk eerst afsluiten en elkaar dus niet zien. Want de social distancing moet wel blijven gelden. Dat kan niet met twintig man tijdens de lunch die allen de koelkast gebruiken bijvoorbeeld.’
Bij Jinek (op 21 april) vertelde Alexander Tolmeijer wat er nodig is om een mondzorgpraktijk te herstarten. Zie: Jinek bij Uitzending gemist
‘Stapsgewijs opstarten’
Tolmeijer vertelt dat zijn praktijk van ‘spoed plus’ nu stapsgewijs weer overschakelt naar reguliere behandelingen. ‘We zien nu twee of drie patiënten in een praktijk met acht stoelen. Dat laten we nu oplopen naar vier of vijf patiënten. Met het schema naar de dagdienst gaan we volgende week naar zo’n 20 tot 30 procent. Over vier tot zes weken starten we door naar 50 tot 60 procent. We moeten nog heel veel bedenken, voordat het weer sneller kan. Je hebt per patiënt zo een kwartier extra nodig om schoon te maken. We moeten met elkaar kijken hoe vlot dat kan.’
‘Verantwoord aan de bak’
De communicatie met patiënten vergt daarbij bijzondere aandacht. ‘Die denken: “Gisteren mocht ik niet, maar nu ben ik weer welkom. Hoe zit dat?” Dat duurt even voordat bij de patiënten tussen de oren zit, dat het nu weer prima kan. Zelf begin ik met het inlopen van de schade die patiënten de afgelopen periode hebben opgelopen. Het belangrijkste is dat de patiëntenstroom weer goed op gang komt en we onze boodschap goed weten uit te dragen. Als patiënten begrip hebben voor de triage, dan kunnen we als tandartsen weer op een verantwoorde manier aan de bak.’
‘Herstart net op tijd’
Door nu weer te starten, blijft de schade aan de mondzorg beperkt, denkt Tolmeijer. ‘Het was zwaar, maar samen met de steunmaatregelen van de overheid en verzekeraars, moeten we het door flink door te werken ook weer kunnen inhalen. Het is gewoon crisis, iedereen heeft daar last en de mondzorg ook. We hebben nu steunmaatregelen, waarmee we iets kunnen. Doordat we nu weer patiënten gaan behandelen, kunnen we weer achterstanden wegwerken.’
Volgens Alexander Tolmeijer was de vrees voor een groot aantal faillissementen in de mondzorg niet onterecht. ‘In de eerste periode van de lockdown vielen we buiten elke regeling. We werden totaal genegeerd. Dat was een vreselijk gevoel, waar ik ook last van had. Er stond geen enkel loket open voor de mondzorg. Toen de maatregelen uiteindelijk werden getroffen, keerde in de sector een beter gevoel terug. Het blijft zuur, maar we gaan er niet aan onderdoor. De herstart komt net op tijd.’
Wilt u ook op de hoogte blijven van Medisch Ondernemen? Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrieven Eerstelijn en Mondzorg.
Reactie toevoegen