Show je praktijk: Tandartsenpraktijk Tosk in Drachten
In juni 2019 gingen beide partijen met elkaar in gesprek over een grote verbouwing. Marike Weysenfeld werkte samen met de praktijkeigenaren het concept voor inrichting uit waarbij de eigenheid van de praktijk behouden bleef.
Weysenfeld: ‘De huiselijkheid is erg belangrijk bij een praktijk, die onder meer werkt voor verstandelijk gehandicapten. De uitstraling moet niet te klinisch worden, omdat deze doelgroep anders overschreeuwd wordt met prikkels en ze daar heftig op kunnen reageren. Mensen vinden het vaak minder leuk om naar de tandarts te gaan, dus is het belangrijk om ze op hun gemak te stellen en de tijd te nemen. Zorg verlenen met een hart. Dat ligt aan de zorgverlener, maar ook aan de omgeving.’
Uiteindelijk is Tosk in acht weken verbouwd. De praktijk heeft vijftien werknemers in dienst en beschikt over vijf behandelkamers. Daarnaast beschikt de praktijk over een sterilisatieruimte, een back-office, een poetshoek en uiteraard een wachtruimte. In het pand zijn ook een orthodontiepraktijk en fysiopraktijk gevestigd.
Een mediterrane sfeer
Die huiselijke, mediterrane sfeer komt overal terug. Zo heeft de praktijk kiezelstenen op de vloer die vanuit de wachtruimte via een looplijn de verbinding leggen met de behandelkamers. De behandelkamers zijn voorzien van glazen panelen, waarop dezelfde kiezelstenen zijn afgebeeld en waarin bruine vintage leren stoelen staan. Naast deze stoelen zorgen ook de zitbanken en de armaturen in de nissen van de wand voor sfeer. De poetshoek is voorzien van mozaïektegels. Verder is veel gebruik gemaakt van een koperkleur. Weysenfeld: ‘De mediterrane sfeer zie je eigenlijk overal in de praktijk terug. Van de lampen die boven de balie hangen tot de bekleding van de behandelstoelen en de zitbanken in de wachtruimte.’
Zelfs de accessoires dragen bij aan de mediterrane sfeer, vervolgt Weysenfeld. 'Zo is de wachtruimte voorzien van veel planten en staan overal bijzettafels met magazines en informatieve folders. Patiënten geven aan dat de praktijk totaal niet aanvoelt als een tandartsenpraktijk, maar juist heel huiselijk is.’
‘Een fijne werkomgeving’
Weysenfeld: ‘Die sfeer zorgt ervoor dat iedereen met een fijn gevoel de praktijk binnenstapt en veel werkplezier heeft. Als medewerkers blij zijn, zijn de patiënten dat ook. Daarom betrokken we de werknemers ook in het verbouwingsproces. Via de praktijkmanager hadden wij korte lijntjes met de praktijk. Na elke update van de tekeningen stuurde de praktijkmanager dit door naar de medewerkers om te zien wat zij ervan vonden. Op die manier verliep de samenwerking erg goed.’
Meer informatie: www.tosk.nl
Reactie toevoegen