Ruim 2100 meldingen bij NZa in 2016
In het vierde kwartaal van 2016 kwamen er bijna 700 meldingen binnen. Dit zijn 200 meldingen meer dan in het derde kwartaal. In de meeste zorgsectoren constateert NZa een daling in het aantal meldingen, maar dit neemt toe over zorgverzekeraars in het vierde kwartaal. Dit is met name te verklaren door de meldingen over het contracteringsproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook stelden burgers vragen over hun verzekeringen. Ze wilden bijvoorbeeld weten of hun behandeling vanuit de basisverzekering of aanvullende verzekering wordt vergoed.
Interventies
Sinds 2016 heeft de NZa een Snelle Interventieteam (SI-team). Het SI-team pakt snel en zichtbaar meldingen op, aanvullend op de bestaande toezichtsgebieden. In 2016 waren dit bijna 400 meldingen. Zo controleerde het SI-team of ggz-aanbieders hun wachttijd op de website vermelden, ging zij in gesprek met tandartsen die geen offerte verstrekten en legde zij signalen voor bij verzekeraars over hun dienstverlening. Daarnaast sprak het SI-team apothekers aan waarbij het niet helder was of zij een begeleidingsgesprek gevoerd hadden, terwijl het wel op de rekening stond.
Lees hier meer over de meldingen die de NZa binnenkreeg in 2016 in de kwartaalrapportages
Reactie toevoegen