Praktijkmanagers blij met herstart: ‘In supermarkt heb je meer kans op besmetting dan bij tandarts’
Manja Lang, praktijkmanager bij Kindertandarts Lelystad , en Marjan Siegers, praktijkmanager bij quaTand , geven aan dat de praktijken klaar zijn om weer te starten met de reguliere behandelingen. ‘Wij zijn van dag één keihard bezig geweest met de herstart. Als praktijk heb je tijd nodig om alles goed neer te zetten en na te denken over richtlijnen, protocollen en het inzetten van hygiënemaatregelen. Wij waren twee weken geleden al klaar voor een herstart’, vertelt Marjan Siegers.
‘Hele kleine kans op besmetting’
In de praktijken is het veilig om weer te starten met de reguliere zorg. De praktijk van Lang behandelt kinderen, die een lagere risico vormen om besmet te raken met het coronavirus. ‘Wij hebben als team het gevoel dat wij zowel voor de klant als onszelf veilig kunnen werken’, stelt Lang. Siegers sluit zich hierbij aan: ‘De tandarts is erop getraind om elke patiënt te benaderen alsof die besmet is en maakt altijd gebruik van handschoenen en een mondkapje. Het besmettingsgevaar is niet 0, maar je hebt in de supermarkt een grotere kans om besmet te raken dan bij de tandarts.’
Team staat achter herstart
Voor beide praktijken is het belangrijk dat het team volledig achter de herstart staat. Bij Kindertandarts Lelystad werken teams gesplitst om verspreiding van het virus tegen te gaan. Siegers bood haar team een luisterend oor en gaf veel uitleg om de angst weg te nemen: ‘Onze assistentes waren in het begin erg angstig voor het virus, vooral bij besmetting van familieleden. Wij zijn continu in gesprek geweest met het personeel. De angst is inmiddels weg en de meesten staan te trappelen om weer te beginnen.’
Hygiënemaatregelen
‘Voor veel praktijken staan niet veel nieuwe maatregelen in de Leidraad Mondzorg Corona’, stelt Lang. Zowel QuaTand als Kindertandarts Lelystad werkten al met beschermende kleding, een lege wachtkamer, plexiglas voor de balie en maakten na elke behandeling schoon. Beide praktijkmanagers overleggen vandaag over extra maatregelen om de veiligheid van het team en de patiënten. ‘Het is niet realistisch om de agenda voor de coronacrisis tijdens de herstart weer te kunnen draaien. Waarschijnlijk moeten daar behandelingen tussenuit. Zo hebben wij genoeg tijd om schoon te maken en van patiënt te wisselen’, vertelt Lang.
‘Stop van reguliere behandelingen was nodig’
Siegers en Lang hadden begrip voor het besluit van de mondzorgkoepels om de reguliere zorg op te schorten. ‘De stop van reguliere zorg was nodig om het personeel goed te informeren en ze de tijd te geven om aan de nieuwe situatie te wennen. Ook konden praktijken hierdoor hun protocollen aanpassen. Als de reguliere zorg doorging dan was het moeilijker geweest om de veiligheid te waarborgen’, stelt Siegers. Lang sluit zich hierbij aan: ‘Je wilt met het hele land, dus ook de mondzorg, verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk voorkomen. Aan de ene kant besef je goed dat alles stilligt om het coronavirus te bestrijden, maar aan de andere kant loop je als praktijk ook heel veel omzet mis in die periode. Ik ben vooral blij dat wij weer kunnen starten met reguliere behandelingen.’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Belastingdienst gaat vanaf 1 januari handhaven bij schijnzelfstandigheid: Wel overgangsperiode van een jaar voor werkgevers en zzp’ers
10 sep om 14:00 uur 5 minOp 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst ‘volledig handhaven’ op…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Getalsgrens intern toezicht WTZa verhoogd naar 50
20 jun om 17:00 uur 2 minDe Wtza-verplichting om intern toezicht in te richten gaat pas gelden voor…
InterShift en Agilio: Intelligente software die praktijkmanagers bij al hun taken ondersteunt
26 sep 2023 4 minInterShift, bij huisartsen bekend als de aanbieder van roostersoftware voor…
Reactie toevoegen