‘Patiënten zijn tevreden over hun HAP’
Dat stelt onderzoeksbureau SAMR in reactie op het nieuws over lange telefonische wachttijden bij huisartsen. De Consumentenbond had dat eerder bekendgemaakt.
SAMR voert al vier jaar het HAP-belevingsonderzoek uit. Ook onder verschillende HAP’s uit het onderzoek van de Consumentenbond. Het bureau onderzoekt hoe patiënten de kwaliteit van zorg- en dienstverlening van de huisartsenpost hebben ervaren. Kortom, naar de beleving van de patiënt. En wat blijkt? Patiënten zijn uitermate tevreden en geven hun HAP gemiddeld een 8. Ook huisartsen op de HAP worden positief beoordeeld. Patiënten zijn tevreden over hun deskundigheid, de tijd die ze nemen, de aandacht die ze aan patiënten schenken en de manier waarop ze de klacht serieus nemen.
SAMR benadrukt dat zij het onderzoek van de Consumentenbond niet van tafel vegen. Ondanks de tevredenheid van patiënten, zijn er wel verbeterpunten, zo schrijven zij op hun website. Één daarvan is de snelheid van het contact. In het geval van spoed (levensbedreigende situatie) gaat het goed, dan is er meestal binnen dertig seconden contact. Maar over het ‘reguliere contact’ is men minder te spreken, het is één van de meest genoemde verbeterpunten (naast de wachttijd op locatie). Toch zijn de scores nog altijd voldoende.
Reactie toevoegen