Patiënten willen betere communicatie in mondzorg
De lijst kwaliteitscriteria is opgesteld in het kader van het initiatief Kwaliteit in Zicht van de NPCF en is gebaseerd op een enquête onder 1711 patiënten. Naast een algemene lijst met criteria zijn specifieke lijsten opgesteld voor groepen die in de (mond)zorg speciale aandacht nodig hebben: ouderen, psychiatrische patiënten en mensen met een beperking.
Patiënten willen zo mogelijk zelf keuzes kunnen maken, willen dat de behandeling effectief is, dat mondzorgverleners goed communiceren en veilig en hygiënisch werken. Patiënten vinden het op het gebied van keuzemogelijkheden in de eerste plaats van belang dat ze voldoende informatie krijgen om te kunnen bepalen of bepaalde zorg wel of niet noodzakelijk is. Ook voldoende informatie over de verschillende behandelmogelijkheden scoort hoog. Daarnaast ligt een belangrijke informatiebehoefte in vergoedingen, zowel vooraf als achteraf (duidelijke factuur).
Mensen ervaren vooral de (toekomstige) betaalbaarheid van mondzorg als een probleem. De vraag leeft of gewenste behandelingen of ingrepen niet te duur worden. Daarnaast geven mensen aan behoefte te hebben aan duidelijke inzage in de kosten, zowel vooraf als achteraf. Ook vooraf helderheid over welke behandelingen wel, niet of voor welk deel worden vergoed is dringend gewenst en kennelijk lang niet altijd voor iedereen voldoende duidelijk na te gaan.
Ashley Latter
Op 26 september 2015 komt dé communicatiecoach Ashley Latter naar Nederland. Ashley Latter is specialist op het gebied van communicatie met patiënten. Hij kent de kneepjes van het vak en weet hoe u een patiënt ervan kunt overtuigen dat het voorgelegde behandelplan het beste voor hem is. Alles met respect voor de patiënt en gericht op een langetermijnrelatie.
Meer informatie en aanmelden? Kijk op www.decommunicatiecoach.com.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen