'Patiënt toestemming vragen voor inzage medisch dossier'
“Een patiënt moet er op kunnen vertrouwen dat wat hij vertelt aan zijn huisarts veilig is. Die vertrouwensband is de kern van het vak. Steeds vaker vragen verzekeraars, maar ook gemeenten of andere instanties huisartsen inzage in het (volledige) medische dossier. In veel gevallen wordt hiervoor de toestemming van de patiënt gevraagd. Voor verzekeraars zou dat ook moeten gelden”, stelt Paulus Lips, bestuurslid van de Landelijke Huisartsen Vereniging.
Belang controles niet ter discussie
Huisartsen snappen heel goed dat verzekeraars moeten controleren of zorg doelmatig en juist gedeclareerd is. Zijn er onduidelijkheden, dan moeten zorgverlener en zorgverzekeraar hier het gesprek over aangaan. Komen ze er niet uit, dan kan het zijn dat de zorgverzekeraar inzage wil in medische dossier. Dat recht hebben ze op dit moment, maar wat de LHV betreft kan dit niet zonder toestemming van de patiënt. Wij pleiten ervoor dat de medisch adviseur van de verzekeraar (die zelf ook een beroepsgeheim heeft) de patiënt om toestemming vraagt.
Op dit moment is het recht van verzekeraars op inzage in het medisch dossier in het kader van controles verankerd in de wet. Bovendien geef je als patiënt via de polisvoorwaarden van je zorgverzekeringen toestemming voor inzage in bepaalde gevallen. Patiënten tekenen hier veelal onbewust voor. Toch vindt de LHV dat zorgverleners en zorgverzekeraars hier samen nieuwe afspraken over moeten maken. Kiezen zorgverzekeraars niet zelf voor het vragen van toestemming, dan moet dit worden afgedwongen via de wet.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:00 uur 4 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen