Patiënt googelt arts voor doktersbezoek
Google wordt geraadpleegd over een arts of onderzoek als een patiënt geen goed gevoel heeft bij een arts of ziekenhuis (34 procent), een zware behandeling moeten ondergaan (24 procent) of überhaupt naar het ziekenhuis moeten (16 procent). LVB Networks, het bureau dat het onderzoek heeft laten uitvoeren, adviseert artsen dan ook rekening te houden met het feit dat patiënten onderzoek naar hen doen.
Negatieve media-aandacht doen zorginstellingen geen goed als het gaat om gevoelens bij patiënten. Liefst 80 procent van de respondenten geeft aan liever niet naar een arts te gaan als die op negatieve manier in het nieuws is geweest. Een derde van deze groep gaat alleen als er écht geen andere mogelijkheid is, terwijl 6 procent weigert om naar een dergelijke arts te gaan.
Crisisplan paraat
Annick Heit, PR & social media adviseur bij LVB Networks, legt uit hoe die negatieve aandacht van invloed kan zijn op het imago van bijvoorbeeld ziekenhuiszen: "Een misser op de ene afdeling, heeft effect op alle onderdelen én dus het imago van het ziekenhuis. Natuurlijk wil je voorkomen dat patiënten met een negatief gevoel je zorginstelling binnenstappen. Mocht zich een calamiteit voordoen, wees dan in elk geval voorbereid en heb bijvoorbeeld een actueel crisisplan paraat. Dat voorkomt dat er stappen worden overgeslagen en zorgt ervoor dat de calamiteit zorgvuldig maar efficiënt kan worden begeleid."
Wat wel bevordelijk is voor het vertrouwen in artsen is het oordeel van andere patiënten en patëntenorganisaties. 58 procent gaat hier op af. Een goede score op Zorgkaart Nederland (23 procent), een nette website (10 procent) en positieve berichtgeving in de media (5 procent) geven mensen ook een prettig gevoel. Heit: "Positieve patiëntenreviews geven dan wel het meeste vertrouwen, ze zijn niet doorslaggevend voor de keuze van een zorginstelling. Voor 55 procent van de ondervraagden kan het eigen gevoel bij een arts doorslaggevend zijn. Bij 28 procent speelt het imago een rol."
Reactie toevoegen