Patiënt geeft huisartsenpost een voldoende
Aan de enquête deden 15.500 mensen mee. Daaronder waren relatief veel mensen uit Noord-Brabant en Overijssel en verhoudingsgewijs weinig uit Noord- en Zuid-Holland. RTV Noord (Groningen) deed niet mee aan het onderzoek. De omroepen noemen het onderzoek dan ook niet representatief.
Twee derde van de respondenten gaf aan dat ze op de huisartsenpost goed geholpen worden door de dokter. De helft van de mensen beaamt de stelling "n het algemeen is mijn ervaring met de huisartsenpost prima'. Een op de vijf vindt van niet.
Wachttijd
Een op de vier vindt de assistent aan de telefoon argwanend, afhoudend of onvriendelijk. Maar de meerderheid heeft geen klagen: ze melden dat ze vriendelijk, welwillend en belangstellend te woord worden gestaan. Uit een benchmark bleek in augustus dat de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten afneemt. De wachttijden zijn wel een ergernis, als een patiënt toestemming heeft om naar de huisartsenpost te komen, verwacht hij daar ook vlot geholpen te worden. Toch geeft een op de drie aan langer dan een half uur te moeten wachten. Elf procent zelfs langer dan een uur. Vervelend is ook dat onduidelijk is hoelang het gaat duren. Drie op de tien deelnemers melden dat patiënten soms voorrang krijgen, terwijl niet duidelijk is waarom dat gebeurt.
Provinciale verschillen
Uit de enquête bleek dat de tevredenheid per provincie behoorlijk verschilt. Friezen en Drenten zijn het meest tevreden over de huisartsenpost: zij geven in grote meerderheid aan dat ze zich goed geholpen voelen. Limburgers en Brabanders zijn over de hele linie het minst tevreden: ze moeten het langst wachten, hebben daar ook het minst begrip voor en zien het vaakst patiënten voorrang krijgen, zonder dat hen duidelijk is waarom dat mag.Overigens geeft twee procent van de respondenten aan dat ze geen huisarts hebben en eigenlijk altijd gebruikmaken van de huisartsenpost. Dat is in het hele land ongeveer gelijk.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen