Overstappen naar andere huisarts moeizaam
Vaak nemen de gewenste huisartsen geen patiënten aan of woont de patiënt niet in het goede postcodegebied. Volgens directeur Wilna Wind moeten mensen gewoon kunnen overstappen als ze dat willen, mits de huisarts op maximaal een kwartier afstand gevestigd is. “Het is een hardnekkig probleem dat al jaren speelt. Daar moet echt iets aan worden gedaan. Een patiënt moet de huisarts kunnen kiezen die hij wil.”
Van de 11.000 ondervraagde patiënten wilden er 1100 van huisarts wisselen. De helft van hen was ontevreden over de dokter, 35 procent had geen vertrouwen in hem of haar. Drie op de tien was het bovendien niet eens met de arts.
Toestemming
Een woordvoerder van de NPCF wijst op de toestemming die huisartsen soms moeten geven voor vertrek, ondanks de vrije zorgkeuze. “Als jij ruzie hebt met je huisarts, staat hij waarschijnlijk niet te springen om daar behulpzaam bij te zijn. Maar je moet wel je medisch dossier meenemen naar de nieuwe arts.” Een aantal mensen durft niet om akkoord te vragen, vreest hij.
De ondervraagden denken dat huisartsen onderling afspraken maken over overstappers. “Als ik niet verhuis, kan ik ook geen andere huisarts nemen”, liet een deelnemer weten. Een andere ondervraagde: “Als huisartsen plaats hebben, kun je er terecht. Maar als ze merken dat je komt van een huisarts in dezelfde regio, zeggen ze ineens dat de praktijk vol zit.”
Huisarts krijgt een 8
Patiënten geven hun huisarts gemiddeld een 8. Dat is in lijn met de waarderingen op ZorgkaartNederland.nl. Maar niet alles is in orde. Bijna de helft van de patiënten zegt dat iedereen kan horen wat er aan de balie wordt gezegd. Soms kun je zelfs in de wachtkamer horen wat er aan de balie wordt gezegd. Patiënten zijn wel tevreden over de beslotenheid van de behandelkamer.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen