NZa gaat extra geld voor huisartsen in achterstandswijken op een andere manier verdelen
Vanaf 2019 kan een huisarts een opslag in rekening brengen voor inwoners van wijken waarin het aandeel lage inkomens, mensen zonder baan en mensen met niet-Nederlandse achtergrond relatief het grootst is. De mate van bebouwing van een gebied ('omgevingsadressendichtheid') was tot en met 2018 hierin ook een factor, maar dit is in overleg met de huisartsen met ingang van 2019 niet meer het geval. De nieuwe postcodelijst zorgt ervoor dat de verdeling van de opslag goed aansluit bij de huidige achterstandsproblematiek.
In het hoofdlijnenakkoord dat minister Bruins met de huisartsen en zorgverzekeraars heeft gesloten stelt de minister meer geld beschikbaar voor de zorg in achterstandswijken. Dat betekent dat huisartsen voor 1,5 miljoen mensen een extra opslag krijgen (die grens lag voorheen op ruim 920.000 inwoners).
De herijking zorgt voor een aantal praktijken voor een daling in inkomsten. Deze daling is voor de meeste praktijken beperkt. Voor enkele praktijken met een grote impact als gevolg van de herverdeling kijkt de NZa onder voorwaarden naar een tijdelijke overgangsregeling op maat.
Passantentarief
Het zogenoemde passantentarief wordt in 2019 ook aangepast. Tot en met 2018 kon een huisarts dit alleen declareren wanneer een patiënt buiten de gemeentegrens woont. Binnen de gemeente moeten mensen naar hun eigen huisarts gaan, is de gedachte. Het komt de laatste jaren echter door groter wordende gemeenten vaker voor dat mensen in hun eigen woonplaats voor een incidentele zorgvraag bij een andere huisarts terecht komen. Als de zorg acuut en incidenteel is, kan het passantentarief vanaf 2019 ook voor patiënten binnen de gemeentegrens gedeclareerd worden.
Kort consult
De verrichting 'telefonisch consult en e-mailconsult' wordt door een prestatie 'consult korter dan 5 minuten'. De daadwerkelijk bestede tijd aan patiëntcontact wordt leidend voor de declaratie van een consult in plaats van het middel waarmee dit contact plaatsvindt. Dit biedt meer ruimte voor de inzet van e-health in de huisartsenpraktijk.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:37 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:33 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 16:30 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Succesvol ondernemen in de mondzorg: duurzaamheid voorop!
26 jun om 14:15 uur 5 minDe mondzorg in Nederland is uniek in de laagdrempelige toegang tot preventieve zorg. Maar de toegang tot deze…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:27 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 3 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen