Nieuwe aanpak KNMT om mondgezondheid van ouderen te verbeteren
Naast het belang van goede mondverzorging en de technische aspecten staan ook de emotionele aspecten centraal.
In de pilot van het project De Mond Niet Vergeten! werd het afgelopen jaar in drie regio’s (Amsterdam Noord, Rotterdam Vreewijk, Hardenberg) bij 192 kwetsbare thuiswonende ouderen de mondgezondheid gescreend. Hierbij werd gekeken of zij problemen in de mond hebben en of zij problemen ondervinden met de eigen gebits- en mondverzorging en het bezoek aan de mondzorgpraktijk. Claar Wierink, projectteamlid en tandarts-geriatrie: "Bij bijna 1 op de 5 ouderen in deze pilot werden problemen met de mondzelfzorg gezien. Ruim 2 op de 5 hadden klachten waar een mondzorgprofessional bij nodig is. Bijna 7 van de 10 ouderen hadden het tandartsbezoek te lang over geslagen."
Op basis van de uitkomsten van de pilot is nu een implementatiepakket samengesteld dat onder andere bestaat uit: online scholingsmateriaal, het Poetsboek en een draaiboek voor implementatie en samenwerking in de eerste lijn.
Het implementatiepakket van De Mond Niet Vergeten! is te vinden op www.demondnietvergeten.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen