Mondhygiëne hit tijdens kinderfestival
De gemeente Oude IJsselstreek zocht 4 jaar geleden voor haar gratis evenement de Kidsfabriek, waar regionale verenigingen zich presenteren, nog een aan gezondheid gerelateerde activiteit. Zij klopte aan bij de Silvoldse mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna. Samen met Yvonne Buunk-Werkhoven besloot zij om eraan mee te doen en maar eens te zien wat er op hen afkwam. “Wij verwachtten niks, want welk kind stapt er spontaan op een mondhygiënist af?
Maar het meten van de zure drankjes bleek een ware hit en ook het krijgen van roze tanden na de plakverklikker vonden ze enorm grappig. We kwamen echt handen tekort.” Het jaar erop nam Steverink drie collega’s mee, maar ook dit bleek te weinig en zelfs 7 mondhygiënisten tijdens de editie in 2016 was nog te krap. Het succes werd bemerkt door commerciële partijen waardoor naast de handtandenborstel ook het gebruik van de elektrische borstel kon worden voorgedaan en een tas vol verrassingen kon worden meegegeven.
Het concept van de Mondhoek bij Kidsfabriek is een uitstekend voorbeeld van hoe mondhygiënisten op een speelse manier meer kinderen kunnen bereiken. Inmiddels wordt deze aanpak ook wetenschappelijk onderzocht waaruit onder andere blijkt dat kinderen n a de poetsles van de mondhygiënist op de Kidsfabriek welwillend tegenover het veranderen van hun poets- en eetgedrag staan.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen