LHV: Beleidsregel 2018 sluit onvoldoende aan bij dagelijkse praktijk huisarts
En dat terwijl huisartsen, verzekeraars en de overheid voor 2018 juist geld vrij hebben gemaakt voor knelpunten als de ouderenzorg.
In de beleidsregel 2018 zijn de uitkomsten van het recente kostenonderzoek verwerkt. Hieruit blijkt dat praktijken de afgelopen jaren meer zorg zijn gaan leveren (met meer personeel), dat er meer omzet wordt gerealiseerd en ook meer kosten worden gemaakt. De omzet- en kostenstijgingen blijken afgelopen jaren in balans waardoor de tarieven slechts licht stijgen.
Consulttarief
Het consulttarief gaat van €9,23 nu, naar €9,59 in 2018. Het basisinschrijftarief per kwartaal gaat van €14,99 euro nu, naar €15,63 euro in 2018. Deze stijgingen worden met name veroorzaakt door de indexatie en in beperkte mate door de uitkomsten van het kostenonderzoek.
“De nieuwe tarieven bieden onvoldoende ruimte voor de extra investeringen in ondersteuning, fysieke ruimte of meer huisartsen. Die zijn hard nodig om meer tijd te kunnen besteden aan de patiënt. Het geld is er. We hadden hier een start mee kunnen en moeten maken. Lichtpuntje is dat de normpraktijk daalt van 2168 naar 2095 patiënten. Een eerste noodzakelijke, maar kleine stap om in ieder geval het aantal patiënten per huisarts terug te brengen”, aldus Ella Kalsbeek, voorzitter van de LHV.
Huidige systematiek
“Om de toekomstige tarieven voor de huisartsenzorg te bepalen wordt op dit moment achterom gekeken in plaats van vooruit. En dat in een snel veranderend speelveld als de huisartsenzorg, met langer thuis wonende ouderen, decentralisaties van zorg en een toenemende druk op de ANW-zorg. Dat zorgt voor tarieven die onvoldoende recht doen aan de dagelijkse praktijk”, stelt Kalsbeek. Huisartsenorganisaties en de NZa vinden beiden dat met de huidige systematiek onvoldoende ingespeeld kan worden op de toekomst en dat er geen ruimte is voor maatwerk. Daarom komt er een nieuwe, toekomstbestendige manier van kostenonderzoek doen.
Toeslagen
Daarnaast berichtte de LHV al eerder over de nieuwe toeslagen voor ouderen en achterstandswijken. Bovenop de huidige categorieën komt er nu ook een categorie 85+. Geld hiervoor wordt vrijgemaakt door de toeslag voor 65-75 sterk terug te brengen. De LHV vindt het een gemiste kans om het bestaande budget alleen anders te verdelen terwijl investeringen nodig zijn om de steeds grotere en complexere zorgvraag op te kunnen vangen.
De nieuwe toeslagensystematiek heeft veel effect op praktijken in achterstandswijken, voor hen wordt 10 miljoen euro extra uitgetrokken. Deels om de negatieve effecten van de nieuwe leeftijdsverdeling te compenseren, deels om meer tijd te kunnen besteden aan patiënten. "Goed nieuws voor erkende achterstandswijken, maar helaas zijn er ook veel patiënten in achterstandssituatie die niet in een erkende achterstandswijk wonen. Hoewel de problemen van deze mensen identiek zijn, ontvangen hun huisartsen onterecht geen compensatie. Met name de financiële gevolgen voor deze praktijken gaan wij monitoren, want ook die patiënten moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben," zo schrijft de LHV.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen