KNMT reageert furieus op campagne Consumentenbond over offerteplicht tandartsen
KNMT-voorzitter Wolter Brands wijst in een reactie op het eerdere bericht uit april, waarin de Consumentenbond meldde dat de tandartsen in een consumentenonderzoek een hoge patiëntwaardering van 8,3 krijgen. 'Toch presteerde de bond het vooral te wijzen op dat ene punt waar het nog niet goed ging: de verplichting om bij behandeling van boven de 250 euro een offerte te verstrekken.' De KNMT verwijt de Consumentenbond 'selectieve berichtgeving' en reageert 'meer dan verontwaardigd' op de oproep van de bond om leden die de fout ingaan te schorsen of te royeren.
‘Misverstanden over kosten voorkomen’
De Consumentenbond wees eerder - in 2015 en 2016 - op het ontbreken van offertes voorafgaand aan behandelingen boven de € 250. 'Zij overtreden daarmee de regelgeving en benadelen hun patiënten', aldus de bond. Een offerte kan misverstanden over de eindafrekening voorkomen en stimuleert de tandarts om extra kosten sneller te melden, stelt de consumentenorganisatie.
‘NZa ook bezorgd’
Ook de Nederlandse Zorgautoriteit heeft laten weten zich zorgen te maken over het feit dat tandartsen vooraf geen prijsopgave afgeven. De Consumentenbond meent dat de beroepsorganisaties ANT en KNMT niet moeten terugschrikken voor stevige sancties tegen leden die niet aan de offerteplicht voldoen, zoals schorsing of zelfs royement. De bond pleit ook voor de ontwikkeling van éen standaard informatiemodule op de website van praktijken en informatie voor in de wachtkamer.
Links: KNMT, KNMT-voorzitter Wolter Brands: onbegrijpelijk dat Consumentenbond tandarts weer negatief wegzet, Consumentenbond, Brancheorganisaties moeten tandartsen aan offerteplicht houden
Reactie toevoegen