'Informatie over medicijnen niet altijd helder voor patiënt'
NIVEL deed onderzoek naar informatie over medicijnen onder Nederlandse patiënten, gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Bijsluiter
Vrijwel iedereen kent en gebruikt de bijsluiter, blijkt uit het onderzoek. Van de mensen die op zoek gaan naar informatie over medicijnen, doet 89% dat in de bijsluiter. Daarmee is dit een belangrijke bron van informatie, die wel beter kan worden benut. Patiënten vinden dat er verbeteringen nodig zijn aan de bijsluiter. NIVEL-onderzoeker Liset van Dijk: “de informatie in de bijsluiter moet korter, gemakkelijker en met een duidelijkere vormgeving. Bijsluiters die apothekers zelf meegeven zijn vaak al korter en gemakkelijker en patiënten begrijpen de informatie daarin beter." Een mogelijke aanvulling op de bijsluiter met name voor laaggeletterden en oudere migranten, is het gebruik van animatievideo’s.
Digitale informatie: wegwijzer nodig
Een deel van de patiënten kan niet alle relevante informatie over hun medicijnen vinden op het internet. Het aanbod van digitale informatie over medicijnen is enorm groot en de patiënten kunnen niet altijd websites met betrouwbare informatie vinden. Zorgverleners kunnen patiënten hierin de weg wijzen, volgens NIVEL. Ook binnen een website moet de informatie makkelijker te vinden zijn. Uit een test onder 25 patiënten bleek dat tweederde moeite had informatie te vinden op websites. Zij gaven aan dat een duidelijke ordening van de informatie en een heldere lay-out belangrijk zijn.
Input van patiënten
Input van patiënten in het ontwikkelen en testen van informatiebronnen is cruciaal. Dat geldt ook voor het begrijpelijk maken van teksten. Van Dijk: “Inbreng van laaggeletterden hierbij kan bijvoorbeeld helpen teksten voor grote groepen patiënten toegankelijk te maken. Laagopgeleiden hebben al op jongere leeftijd een achterstand in het zoeken, vinden en begrijpen van informatie. Ook voor oudere migranten is het niet eenvoudig begrijpelijke informatie te vinden.” Oudere migranten die deelnamen aan het onderzoek gaven aan behoefte te hebben aan mondelinge informatie, bijvoorbeeld in groepsbijeenkomsten in hun woonplaats.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen