“Ik word praktijkmanager”
In klanttevredenheidsonderzoeken die zijn gebaseerd op de Net Promotor Score (NPS) wordt een cruciale vraag gesteld aan respondenten:
“Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie x zou aanbevelen aan een vriend of collega?”
Een regulier klanttevredenheidsonderzoek (KTO) volstaat niet altijd om erachter te komen wat een klant voelt voor de organisatie waar hij klant van is. Eén van de redenen hiervan is dat als een enquête te lang is, men het risico loopt dat een respondent afhaakt. NPS biedt snel resultaat: door één vraag te stellen kan er al worden bepaald hoe tevreden iemand is over de organisatie. De NPS is uniek, omdat het een simpel en gemakkelijk te gebruiken systeem is voor klanten en organisaties en het is makkelijk toepasbaar op verschillende soorten situaties en organisaties.
Ik was bezig met een KTO in een huisartsenpraktijk en de praktijkhouder was helemaal blij dat haar zoon een mooie plaatsing had ontvangen voor de studie geneeskunde. En opeens kwam mij de gedachte op aan het functieonderzoek onder praktijkmanagers. Zijn de huidige praktijkmanagers misschien ook de moeders van toekomstige praktijkmanagers? Uit het onderzoek blijkt namelijk al dat praktijkmanagers nog steeds voor het overgrote deel vrouw zijn. We hadden dus de NPS kunnen gebruiken om te voorspellen of we net als (huis)artsen en tandartsen onze passie voor het beroep ook overdragen op onze kinderen.
Deze vraag hebben we niet gesteld in het onderzoek maar nu ben ik er wel nieuwsgierig naar. Zijn wij ook aangenaam verrast en trots als dochter- of zoonlief thuiskomt met de mededeling dat ze eindelijk weten wat ze willen worden: praktijkmanager?
De vraag is niet opgenomen in het onderzoek maar linksom of rechtsom, daar wil ik op 11 mei tijdens de Dag van de Praktijkmanager toch een antwoord op proberen te vinden!
Tot dan!
Maaike Straathof
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen