Iets van iemand gedaan krijgen? Doe eerst de sukkeltest!
Die discussie levert veel gedoe of ruzie op en dat was nou precies wat je niet wilde. Liever was je gewoon direct begonnen met het overleg, zodat iedereen weet wat hij moet doen en jij weer snel aan je volgende klus kan beginnen. Maar door het gebruik van een paar kleine woorden ben jij ongemerkt in deze negatieve communicatiespiraal belandt.
Weerstand
Het zijn woorden als ‘alweer’, ‘weer niet’, ‘weet je wel waar…’, ‘waar heb je het gelezen, dan’, die je ongemerkt opneemt in je communicatie en die een groot effect kunnen hebben. En niet effectief dus, want deze woorden roepen weerstand op bij je gesprekspartner en dan is hij of zij helemaal niet zo bereid om iets voor je te doen of samen te werken. Bovendien kost het verloop van het gesprek jou veel negatieve energie. En je had ook nog wel iets beters te doen!
Sukkeltest
Vorige week was ik op ManagementSupport Live en daar hoorde ik Marielle Willems van Let’s go active spreken over communicatie. Zij introduceerde in haar presentatie de SUKKELTEST, een testje waarmee je kan zien of je dit soort woorden gebruikt in je zin. Eigenlijk is het heel eenvoudig: als je het woord SUKKEL achter je zin kan zetten, dan is het mis:
‘Kan je nou nooit eens eerst even nadenken voordat je wat doet?’ (SUKKEL!)
‘Wat denk je zelf? ‘(SUKKEL!)
Beter is om voor een andere formulering te kiezen, met een minder negatieve lading. Het kan helpen om voor een andere formulering te kiezen. Begin je zin bijvoorbeeld met: Ik stel voor..., Ik zal eerst..., Zodat jij...
En dan niet weer een ‘sukkelwoord’ erin gooien, natuurlijk. ;-)
Op deze manier roep jouw communicatie minder weerstand op en bereik jij sneller wat je wilt!
Heleen Kooistra
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen