Huisarts Peter van Ommeren: ‘Werken voor HotelDoc zorgt steeds voor verrassingen’
Peter van Ommeren is sinds zes jaar huisarts en werkte een jaar als waarnemer in Nieuw-Zeeland. Bij terugkomst in Nederland bleek een eerder initiatief met een vergelijkbaar concept als HotelDoc opgeheven, waarop hij besloot om zelf een mobiele doktersdienst voor toeristen op te zetten. Elke week draait Van Ommeren twee 24-uursdiensten voor HotelDoc.
Daarnaast werkt hij twee dagen in zijn eigen praktijk, draait hij op dinsdag spreekuur voor gedetineerden in het Justitioneel Complex Zaanstad en draait hij af en toe een dienst op een huisartsenpost. Van Ommeren: ‘Werken voor HotelDoc zorgt voor variatie. Het is elke keer een verrassing waar je terecht komt, wie je ontmoet en waar ze vandaan komen. Ik luister graag naar de verhalen van toeristen. Je helpt mensen, dus ze zijn altijd blij om je te zien.’
Hoe is het idee van HotelDoc ontstaan?
‘Een soortgelijk concept als HotelDoc bestond vijf jaar geleden ook al, maar kwam niet van de grond. Ik begreep niet waarom toeristen geen gebruik maakten van deze service, gezien het grote aantal toeristen in Amsterdam. Daarnaast kwamen veel toeristen langs op de huisartsenpost, terwijl dit vaak niet bedoeld is voor de hulpvraag van deze groep. Tijdens mijn verblijf in Nieuw-Zeeland ontstond het idee om het concept serieuzer op te zetten en te investeren in de marketing ervan.’
‘Ik werkte in Nieuw-Zeeland met andere culturen en sprak veel Engels. Dat wilde ik bij terugkomst meer gestalte geven. Ik had het geluk dat er meteen collega’s voor HotelDoc 24 uur beschikbaar wilden en konden zijn. Hierdoor is de opstartfase goed verlopen. In het begin trok het concept nog niet veel toeristen aan, maar het loopt nu goed.’
Wat houdt het concept in?
‘Toeristen kennen een huisarts niet en bellen vaak onnodig een ambulance. Toeristen en hotels hebben nu de mogelijkheid om HotelDoc te bellen. De dienstdoende huisarts doet de triage en schat de klachten van de patiënt in. Vaak betekent dit dat de huisarts naar de patiënt toe gaat. Bij ernstigere kwalen verwijst de huisarts de patiënt door naar het ziekenhuis of de eerste hulp.’
‘Voor HotelDoc werken zzp-ers. Met een pool van vijf huisartsen verdelen wij 24-uursdiensten per week. Dat kan erg druk zijn, maar wij zijn natuurlijk niet continu aan het werk. Op een goede dag heb je tien consulten tijdens een dienst. In het hoogseizoen en tijdens evenementen als Koningsdag iets meer en in het laagseizoen wat minder. In drukke periodes krijgen wij soms weinig slaap, maar vallen wij ook voor elkaar in. Daarnaast schakelen wij waarnemers in voor de drukkere periodes en tijdens vakanties van collega’s.’
‘Naast HotelDoc run ik ook een praktijk samen met een collega-huisarts, die ook werkt voor HotelDoc. Wij hebben een patiëntenbestand voor een normpraktijk, die wij aanvullen met toeristenzorg. Ook naar de praktijk komen veel toeristen voor uitgestelde zorg. Daarnaast doen wij consulten op het spreekuur om de visitelast af te nemen. Wij willen met de praktijk toe naar ruimere openingstijden voor toeristen. Wij zijn een soort vangnet voor deze mensen.’
Hoe heeft u HotelDoc op de kaart gezet?
‘In de opstartfase ging ik langs hotels om met hotelmanagers te praten. Wij vertelden over het concept en waarom het zo belangrijk is. Toeristen weten vaak niet waar ze terecht kunnen en worden vaak naar de ambulance of eerste hulp gestuurd, terwijl hun klachten vaak door een huisarts kunnen worden behandeld. Wij gebruikten in het begin veel mond-tot-mond reclame, voornamelijk in hotels. Hotels zijn vaak tevreden met onze service en onthouden wat wij doen. Daarnaast hebben wij ook een site opgericht ( www.hoteldoc.nl) en hebben wij een goede vindbaarheid op Google.’
Bij welke vragen komt u in actie?
‘HotelDoc biedt huisartsenzorg in de breedste zin van het woord. Wij behandelen dezelfde kwalen als huisartsen tijdens een spreekuur of visite. Alleen zijn wij laagdrempeliger en leveren wij een service. Wij komen bij mensen langs als zij dat willen. We behandelen voornamelijk kleine kwalen, maar er zitten soms ook ernstigere zaken tussen. Voor visites heb ik een dokterstas mee met medicijnen en een hechtset, maar dat is het ook. Toch lossen wij het 80 tot 90 procent van de keren op die manier op. Het ziektebeeld van de toerist verschilt niet veel met de patiënten in de huisartsenpraktijk. Je ziet onder toeristen wat vaker gebruik van cannabis of een val van een fiets voorbij komen.’
Wat zijn uw toekomstplannen?
‘Vanaf heden kunnen toeristen binnenlopen zonder afspraak bij huisartsenpraktijk Amstelveld (Amsterdam Centrum). Daarnaast zijn wij bezig om een andere invulling te geven aan HotelDoc. In Amsterdam heb je het hele jaar door veel toeristen, maar dat geldt niet voor andere steden. In Zeeland, Friesland en de Waddeneilanden heb je te maken met seizoenstoerisme. Het is voor steden in die regio's niet mogelijk om een artsenpool te vinden die 24 uur beschikbaar is. Dat hebben wij ook in Utrecht geprobeerd, maar lukte niet.’
‘Wij richten ons nu op huisartsen en praktijken die zich willen aansluiten bij TouristDoc. Ze krijgen dan een notificatie als een toerist in de buurt hulp nodig heeft. Het is vrijblijvend en de artsen bepalen zelf of ze de notificatie accepteren of ze notificaties aan- of uitzetten. Een notificatie kan financieel aantrekkelijk zijn, omdat ze passanten tarieven kunnen declareren. Door op een notificatie te reageren kunnen praktijkhouders en waarnemers eventuele lege gaten in het spreekuur opvullen. Wij zien graag dat elke huisarts in Nederland zich inschrijft. Het wordt heel adhoc en is geheel vrijblijvend.’
Links: HotelDoc en huisartsenpraktijk Amstelveld
Reactie toevoegen