Hoeveel is een sollicitant waard?
Het resultaat van een dealbreaker is dat de praktijkhouder zijn vacature niet op zal vullen en de sollicitant geen nieuwe baan heeft. Praktijkhouders bevinden zich daarom soms in een situatie waarin zij uit twee kwaden moeten kiezen, namelijk:
- een sollicitant vanwege zijn salariseis niet aannemen (waardoor er een personeelstekort zal ontstaan) ;
- een sollicitant tegen een 'te hoog' salaris aannemen (waardoor de salariskosten relatief hoog worden).
Om het bovenstaande te illustreren volgt hieronder een casus.
- Een preventieassistent werkt in een tandartspraktijk.
- Zijn omzet bedraagt €100.000,- per jaar.
- Hij is ingeschaald in schaal 2, pe riodie k 8 (hoogste periodiek in zijn schaal).
- Hij besluit zijn carrière elders voort te zetten en neemt ontslag.
- De agenda's van de overige behandelaren zijn vol, waardoor zijn agendavulling niet opgedeeld kan worden.
- De praktijkhouder plaatst een vacature om de ontstane vacatureruimte op te vullen.
Reacties op de vacature
Twee weken vóór de laatste werkdag van de preventieassistent, heeft de praktijkhouder 1 reactie op zijn vacature ontvangen. De reactie is van een sollicitant met 1 jaar werkervaring als preventieassistent. De sollicitant kan per direct starten.
De sollicitant wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek én hij mag een dag meelopen. Zowel het kennismakingsgesprek als de nabespreking van de meeloopdag geven de praktijkhouder het gevoel dat de sollicitant een geschikte kandidaat voor de functie zal zijn. Op basis daarvan nodigt de praktijkhouder de sollicitant uit voor het arbeidsvoorwaardengesprek.
Dealbreaker tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek?
Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek bekijken de sollicitant en de praktijkhouder de KNMT-advies salarisschalen. De praktijkhouder stelt voor om de sollicitant in te schalen in sala risschaal 2, periodiek 1 . Hij is namelijk van mening dat de sollicitant maar 1 jaar werkervaring heeft en daardoor niet hoger ingeschaald kan worden dan in periodiek 1. De sollicitant gaat echter niet akkoord met mi nder dan schaal 2 , periodiek 4 . Dit heeft hij, naar eigen zeggen, bij een andere werkgever ook aangeboden gekregen.
Advies salarisschalen: bron KNMT
De praktijkhouder heeft grofweg 3 opties.
- Aannemen en 'te veel' betalen
- Aannemen en op termijn ontslaan
- Niet aannemen en verder werven
Vermijd de situatie waarin de praktijkhouder terecht is gekomen
Om niet in dezelfde situatie als de praktijkhouder terecht te komen, is het belangrijk dat jij als praktijkhouder of praktijkmanager in staat bent om op een effectieve manier medewerkers te werven. Dit kan enerzijds gebeuren door zelf de werving uit te voeren en anderzijds kan je er ook voor kiezen om de werving uit te besteden.
De voor- en nadelen van deze opties worden in het boek Het DNA van een tandartspraktijk be schreven.
Cursus werving en selectie
Op 27 september 2016 vindt de training Werven en introduceren van nieuwe medewerkers plaats. Klik hier voor meer informatie over de cursus.
Roberto Lamsberg – Eigenaar van Dental Center Management
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
Reactie toevoegen