Feedback geven: zo pak je het aan
Laten we beginnen met de definitie van feedback: ‘het uiting geven aan wat gedrag en/of communicatie van de ander met jou doet’. Met feedback geef je aan wat jij ziet en wat jij graag wilt dat de ander doet. Dit kan positief zijn; je waardeert de ander om wat hij doet en wilt graag dat hij zo doorgaat. Je geeft dan een compliment. Wanneer je het gedrag van de ander als negatief ziet, heeft je feedback de bedoeling dat de ander zaken anders aan gaat pakken. Feedback is hierbij een verzoek, nooit een bevel. De ander heeft namelijk keuzevrijheid .
Kritiek is geen feedback!
Een open deur: bij het geven van feedback is het belangrijk dat deze op een juiste manier gegeven wordt. Doe je dat niet, verzand je in kritiek. Het verschil tussen kritiek en feedback? In a nutshell: wanneer je bij jezelf blijft en je begint met ‘ik’, maak je een goede start met het geven van feedback. Wanneer je echter je verhaal begint met ‘jij’, zit je al snel richting het geven van kritiek. Feedback wordt vanuit een positieve intentie gegeven, met kritiek wil je de ander onderuit halen.
Feedback; de basis voor elke menselijke relatie?
Het goed kunnen geven én ontvangen van feedback is essentieel. Waarom?
- Met feedback stel je constructief zaken aan de orde waarbij de relatie en samenwerking met de ander behouden en zelfs versterkt wordt.
De feedbackgever voelt opluchting omdat zaken die hem bezighouden bespreekbaar worden gemaakt.
- Als feedbackontvanger krijg je inzicht in hoe iemand over jou of over jouw handelen denkt. Feedback is daarom altijd leerzaam en vergroot je zelfinzicht.
Omdat de feedbackgever tegelijk met de feedback ook zijn gevoel uitspreekt, is dat een prachtig moment om elkaar nog beter te leren kennen.
- Het niet geven van feedback op de werkvloer betekent dat gevoelens worden opgekropt. Uiteindelijk ontstaat er dan een sfeer die destructiever is dan de oorspronkelijke situatie.
Feedback is lastig
Feedback geven en ontvangen is lastig omdat dit verkeerd uit kan pakken. Als feedbackgever loop je het risico dat de ander je boodschap niet begrijpt, zich aangevallen voelt en boos wordt. Je bereikt het tegenovergestelde van wat je wilt. Daarom is het van belang dat iedereen op dit onderdeel ook dezelfde taal spreekt en weet hoe feedback gegeven én ontvangen moet worden. Positief of negatief; feedback is altijd goed omdat wij ons als mens door feedback kunnen ontwikkelen. Feedback zorgt voor openheid en draagt bij aan een optimale samenwerking.
Ratio versus Emotie
Ons ‘gezonde verstand’, de ratio, zegt dat feedback een leermoment is. Vanuit je ratio is feedback ook goed te beredeneren. Feedback geven of krijgen raakt echter vooral de emotionele werking van ons brein. We komen buiten onze comfortzone, onze eigenwaarde komt in het geding of bepaalde angsten en twijfels worden getriggerd waardoor weer allerlei gedachten kunnen ontstaan. Hoe heviger dit gebeurt, hoe meer ook de verbinding met de ratio geblokkeerd raakt. Je reageert ‘emotioneel’ wat vaak weer niet bijdraagt aan wat je eigenlijk wil bereiken.
De olifant
Een mooie metafoor hierover is de olifant en z’n berijder. Misschien heb je zelf wel eens op een olifant gezeten, misschien herken je het plaatje van de berijder die, zittend achter de kop van de olifant, moeiteloos met een stokje en zijn voeten de 5000 kilo wegende olifant alle kanten op kan sturen. De berijder vertegenwoordigt de ratio en de olifant je emotionele ( imbische) systeem. Stel je eens voor dat de olifant door het lint gaat. Hoeveel heeft de berijder dan nog in te brengen?
10 regels:
Er zijn 10 regels die ervoor zorgen dat feedback gemakkelijker gegeven en ontvangen kan worden.
Voor de gever:
- Durf feedback te geven ook al voelt dit niet comfortabel. Doe dit voor jezelf én voor de ontvanger! Stel jezelf open.
- Timing is everything; Is het moment goed? Kun je de feedback ongestoord geven en kan de ander deze ook ongestoord ontvangen?
- Geef feedback het liefst meteen. Lukt dat niet, wacht dan niet te lang.
- Creëer een veilige situatie! Feedback kun je alleen goed geven en ontvangen in een veilige omgeving en in een 1-op-1-gesprek.
- Wees duidelijk, feitelijk en concreet in de feedback die je geeft en verschaf ontvanger verdere duidelijkheid wanneer deze de feedback niet begrijpt. Vermijd algemeenheden en laat de oude koeien waar ze thuis horen; in de sloot.
Voor de ontvanger;
- Ga jezelf niet verdedigen. De feedbackgever kan daardoor het gevoel krijgen dat je niet openstaat voor de feedback. Uiteraard komt dat de samenwerking niet ten goede.
- Wees je ervan bewust dat feedback je per definitie raakt. Het gaat immers over jou en je kunt je gekwetst voelen. Relaiseer je echter goed dat het niet om jou als persoon gaat maar om bepaalde dingen die je doet; je gedrag.
- Wees ontvankelijk voor de boodschap van de ander en controleer of je het echt begrijpt. Vraag ook om verduidelijking wanneer dit niet het geval is. Kijk wat je met de feedback zou kunnen doen en doe dit dan ook.
- Laat weten wat je met de feedback gaat doen. Ook als je er niets mee gaat doen.
- Bedank de feedbackgever voor de moeite om zijn of haar visie met jou te delen. Je bent kennelijk de moeite waard en het wordt je gegund om te verbeteren.
Feedback is een werkwoord!
Goed feedback geven, of het nu op vrijdag is of een andere dag, doe je in vier eenvoudige stappen. Met het volgen van deze stappen is de kans dat de ‘olifant’ van de ander door het lint gaat, een stuk kleiner:
- Benoem specifiek en concreet het gedrag van de ander waardoor JIJ je geraakt voelt. Wat zijn de concrete feiten? Wat neem JIJ waar?
- Benoem daarna welk effect dat gedrag op jou heeft. Wat voel JIJ? (boos, teleurgesteld, verdrietig, verraden, etc.)
- Geef aan wat JIJ zou willen. Wat kan de ander in jouw ogen anders gaan doen? Wat heb je van hem of haar nodig? Begrijpt de ander ook wat je bedoelt?
- Probeer vervolgens afspraken te maken voor de toekomst.
Gewoon beginnen
Na het lezen van dit artikel zal het je duidelijk zijn geworden dat feedback geven en ontvangen niet eenvoudig is en helaas ook nog lang niet vanzelfsprekend. Dit is jammer omdat feedback juist heel veel kan bijdragen aan intermenselijke relaties en van daaruit aan de kwaliteit van dienstverlening en samenwerking binnen organisaties.
Daarom luidt mijn advies; gewoon beginnen!
Jos Luypaers, partner en trainer bij W2 Insight
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen