De noodzaak van een ondernemersplan
Op de Dag van Praktijkhouder in de Mondzorg spreekt Hans Hensen (Van Lanschot Healthcare) over de waarde van een goed ondernemersplan.
Waarom is een ondernemersplan zo belangrijk?
Een ondernemersplan helpt de ondernemer om zijn/haar visie en het plan van aanpak duidelijk te verwoorden. Dit komt de kredietaanvraag bij de bank mede ten goede. Een ondernemersplan is in feite de missie, visie en strategie van de tandarts zelf en is het business plan waaraan hij/zij zich committeert. Het geeft hen een richting/guidance voor de komende jaren. Het zou veel meer moeten zijn dan alleen een gepercipieerde verplichting voor de bank.
Met de huidige veranderingen, wat moet er worden meegenomen in het ondernemersplan?
Meerdere dingen zoals hoe invulling wordt gegeven aan de tarieven per 1 juli 2015 aanstaande, wat is de verwachte impact hiervan op de praktijk en wat betekent het voor de (soorten) behandelingen? Verder is ook marktbewerking en een concurrentieanalyse (welke andere tandartsen zitten in de buurt, hoeveel, hoe oud, hoeveel patiënten, welke openingstijden, welke differentiaties) belangrijk. En natuurlijk niet te vergeten een prognose en openingsbalans.
Tandartsen zijn niet per se ondernemers. Hoe maak je van je idee een goed plan?
Wij geloven in de ondernemende tandarts. Met andere woorden, de tandarts/praktijkeigenaar die ook in tijden van forse veranderingen een idee en plan heeft. Een tandarts dient te zorgen dat hij een aantal in mondzorg gespecialiseerde adviseurs om zich heen verzamelt, zoals een accountant, fiscalist of praktijkadviseur alsmede een bankier. Allen met aanwijsbare ervaring en focus op mondzorg. Die kunnen hem/haar van nuttige info voorzien.
Meer weten?
Kom naar de Dag van de Praktijkhouder in de Mondzorg op 30 januari! Klik hier om je aan te melden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen